flaga RPTekst łatwy do czytania

Kalendarz wydarzeń

poniedziałek. 06 października, 2025 - niedziela. 12 października, 2025
Week 41
poniedziałek. 06 października, 2025
00:00

VII Spotkanie Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń Prawne aspekty mikropoświadczeń

Warszawa

Spotkanie realizowane będzie w ramach projektu  “Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie” przez pracowników IBE - Ekspertów ds. mikropoświadczeń . Projekt współfinansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

11:30

Szkolenie online "ADHD w klasie - rozpoznaj, zrozum, wspieraj mądrze i skutecznie", godz. 11:30

On line

IBE-PIB zaprasza na bezpłatne szkolenie online pt. „ADHD w klasie - rozpoznaj, zrozum, wspieraj mądrze i skutecznie”. Celem szkolenia jest wsparcie nauczycieli w budowaniu sprzyjających warunków do nauczania-uczenia się, dających każdej osobie uczącej się, w szczególności tej z ADHD, możliwość rozwoju na miarę jej potrzeb i możliwości.

16:30

Szkolenie online: Metody pracy w zróżnicowanym zespole klasowym na etapie edukacji wczesnoszkolnej, godz.16.30-19.30

On line

 

IBE PIB zaprasza na bezpłatne szkolenie online pt. "Metody pracy w zróżnicowanym zespole klasowym na etapie edukacji wczesnoszkolnej".

 

wtorek. 07 października, 2025
08:30

VII Forum Wymiany Doświadczeń Interesariuszy ZSK "ZSK w obszarze gospodarki leśnej"

Warszawa

Forum jest organizowane w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce – ZSK6” i stanowi wyjątkową okazję do pogłębienia wiedzy na temat funkcjonowania ZSK w kontekście sektora leśnego, a także do wymiany doświadczeń z ekspertami i praktykami.

 

09:00

Szkolenie online „Wprowadzenie do Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Szkolenie dla specjalistów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych”, godz.: 09:00-11:30

IBE PIB zaprasza na bezpłatne szkolenie online: „Wprowadzenie do Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Szkolenie dla specjalistów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych

11:00

Wyniki badania TALIS 2024- transmisja z ogłoszenia wyników Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się – TALIS 2024

Zapraszamy na transmisję z ogłoszenia wyników Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się – TALIS 2024. 7 października o 11.00 na naszym kanale FB przedstawimy dane zebrane od nauczycieli z Polski na tle wyników z ponad 50 krajów i regionów.

Głównym organizatorem badania jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), która ogłosi wyniki międzynarodowe badania, a Instytut Badań Edukacyjnych przedstawi pierwsze wyniki krajowe. W badaniu TALIS 2024 uczestniczyli nauczyciele i dyrektorzy szkół na poziomie ISCED 2 Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia (obecnie w Polsce klasy 5-8 szkoły podstawowej).


TALIS (Teaching and Learning International Survey) to międzynarodowy projekt badawczy którego przedmiotem są warunki pracy nauczycieli i dyrektorów szkół oraz ich doświadczenia zawodowe. To największe przedsięwzięcie badawcze tego typu na świecie, realizowane cyklicznie od 2008 roku.

Celem TALIS jest:

  • opisanie warunków pracy nauczycieli i dyrektorów szkół z perspektywy tych osób,
  • wspieranie kształtowania polityki edukacyjnej poprzez umożliwienie porównań międzynarodowych i dostarczanie danych istotnych dla doskonalenia systemów edukacyjnych,
  • monitorowanie i analizowanie zmian zachodzących w czasie,
  • upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie warunków pracy nauczycieli i organizacji nauczania.

Główne obszary badania TALIS 2024 dotyczą:

  • dobrostanu zawodowego,
  • rozwoju zawodowego nauczycieli,
  • środowiska pracy, w tym warunków i klimatu szkoły,
  • działań zawodowych, w tym współpracy między nauczycielami.

Szczególną wartością TALIS jest to, że dane nie są pozyskiwane z dokumentacji administracyjnej ani z rejestrów, lecz pochodzą bezpośrednio od nauczycieli i dyrektorów. Badanie opiera się na ich własnych doświadczeniach i praktykach zawodowych, co zapewnia unikalny wgląd w funkcjonowanie szkół z perspektywy ich kluczowych uczestników.
TALIS jest badaniem opartym na jednorazowym pomiarze, co oznacza, że nie pozwala bezpośrednio analizować zależności przyczynowo-skutkowych. Jego celem jest opis warunków pracy i doświadczeń zawodowych nauczycieli oraz dyrektorów.

Uczestnicy badania

TALIS jest badaniem ankietowym realizowanym na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie szkół i nauczycieli. Dobór próby w każdym kraju jest prowadzony według jednolitych procedur międzynarodowych. Najpierw losowane są szkoły, a następnie w tych szkołach – nauczyciele. W badaniu uczestniczą również dyrektorzy wylosowanych szkół. Dzięki reprezentatywności próby uzyskane dane pozwalają na formułowanie wniosków odnoszących się do całej populacji nauczycieli i dyrektorów szkół w każdym z krajów biorących udział w badaniu.
W edycji TALIS 2024 uczestniczyło łącznie około 190 tysięcy nauczycieli z blisko 12 tysięcy szkół na poziomie ISCED 2 w 55 krajach i regionach. W Polsce udział wzięło 3783 nauczycieli klas V-VIII z 279 szkół podstawowych oraz dyrektorzy tych szkół. 

16:30

Szkolenie online: Ocena funkcjonalna: model, procedura, narzędzia. Szkolenie dla nauczycieli i nauczycielek pracujących w szkołach ponadpodstawowych

On line

IBE PIB zaprasza na bezpłatne szkolenie online: Ocena funkcjonalna: model, procedura, narzędzia. Szkolenie dla nauczycieli i nauczycielek pracujących w szkołach ponadpodstawowych.

środa. 08 października, 2025
00:00

“MIKROPOŚWIADCZENIA - IDEA I ZASTOSOWANIE” Spotkanie robocze: Mikropoświadczenia - przygotowanie wdrożenia cyfrowych rozwiązań potwierdzania umiejętności i osiągnięć

Spotkanie realizowane będzie w ramach projektu  “Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie” przez pracowników IBE - Ekspertów ds. mikropoświadczeń . Projekt współfinansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

10:00

Diagnostyka i profilowanie klienta z wykorzystaniem czatbota ZeteRKa (warsztat on-line)

Czatbot ZeteRKa w ekspresowym tempie za pomocą diagnostyki predyspozycji wskazuje kwalifikacje dedykowane dla użytkownika. Korzystając z możliwości identyfikacji umiejętności, cech, zainteresowań, hobby, sektorów, itp. – uzyskujemy wskazówki o profilu klienta. Informacje te mogą być przydatne w planowaniu rozwoju zawodowego lub dalszego kształcenia, dopasowywania kwalifikacji do wybranej drogi zawodowej. Zapraszamy na warsztaty służące demonstracji możliwości czatbota ZeteRKi. 

czwartek. 09 października, 2025
09:00

Dwudniowe szkolenie online: Ocena funkcjonalna-model, procedura, narzędzia. Szkolenie dla specjalistów i specjalistek zatrudnionych w szkole, godz. 9:00-11:30

On line

 

IBE PIB zaprasza na bezpłatne dwudniowe szkolenie onlineOcena funkcjonalna-model, procedura, narzędzia. Szkolenie dla specjalistów i specjalistek zatrudnionych w szkole

 

10:00

Szkolenie online "ADHD w klasie - rozpoznaj, zrozum, wspieraj mądrze i skutecznie", godz. 10:00

On line

IBE-PIB zaprasza na bezpłatne szkolenie online pt. „ADHD w klasie - rozpoznaj, zrozum, wspieraj mądrze i skutecznie”. Celem szkolenia jest wsparcie nauczycieli w budowaniu sprzyjających warunków do nauczania-uczenia się, dających każdej osobie uczącej się, w szczególności tej z ADHD, możliwość rozwoju na miarę jej potrzeb i możliwości.

piątek. 10 października, 2025
10:00

Prowadzenie doradztwa zawodowego przy użyciu Metody Bilansu Kompetencji dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami

On line

Seminarium prowadzone jest przez ekspertki z Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego w ramach projektu “Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce (ZSK 6)” [FERS.01.08-IP.05-0001/23] współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.

 

sobota. 11 października, 2025
10:00

„Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela? Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych

Warszawa

Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych„Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku w Warszawie, a w listopadzie w Białymstoku.Do udziału w seminariach zapraszamy nauczycieli biologii, chemii, fizyki i geografii, uczących w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpodstawowej, a także pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli. Co na temat umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych dzieci i młodzieży mówią badania międzynarodowe? Z czym polscy uczniowie radzą sobie lepiej, a z czym gorzej i jak wypadają na tle rówieśników z innych krajów? Jak, na przykładzie odtajnionych zadań z badań międzynarodowych, konstruować własne zadania sprawdzające umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych?

Podczas seminariów:wprowadzimy Państwa w świat międzynarodowych badań edukacyjnych, skupiając się na badaniach poświęconych umiejętnościom uczniów z zakresu nauk przyrodniczych (TIMSS i PISA). Omówimy najnowsze wyniki tych badań ze szczególnym naciskiem na wnioski istotne z punktu widzenia praktyki szkolnej;
na przykładzie odpowiedzi na odtajnione zadania z badania PISA przedstawimy najczęstsze błędy popełnianie przez uczniów, a także pokażemy, jak można je wykorzystać w procesie dydaktycznym; korzystając z przykładowych zadań z badań międzynarodowych, pokażemy jak tworzyć własne materiały sprawdzające konkretne umiejętności uczniów;
przedstawimy, jak przejść od teorii do praktyki, uświadamiając uczniom, jak wiedza zdobyta w szkole przekłada się na radzenie sobie w codziennym życiu;
omówimy metody, które można wykorzystać podczas szkoleń np. w pracy z innymi nauczycielami.

Proponowany przez nas cykl trzech bezpłatnych seminariów skierowanych jest do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia) ostatnich klas szkół podstawowych (klasy 7-8) oraz szkół ponadpodstawowych. Cykl obejmuje trzy spotkania w trzy kolejne soboty miesiąca oraz pracę własną podczas tygodni pomiędzy spotkaniami. Planowane są dwa cykle seminariów: w Warszawie (październik 2025) oraz w Białymstoku (listopad 2025), szczegółowe terminy znajdują się poniżej.

Prowadzący: dr E. Barbara Ostrowska, dr Marcin M. Chrzanowski, Anna Chomczyńska-Czepiel

Warszawa (październik): 

Daty spotkań: 4, 11 oraz 18 października 2025 r w godzinach 10:00-16:00

Miejsce: Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, ul. Górczewska 8, Warszawa 

Białystok (listopad):

Daty spotkań: 15, 22 oraz 29 listopada 2025 r w godzinach 10:00-16:00 

Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli, ul. Złota 4, Białystok  

Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Istnieje możliwość zwrotu  kosztów dojazdu na seminaria, nie zapewniamy jednak noclegu. 

Formularz zgłoszeniowy na warsztaty jest dostępny tutaj:

https://forms.gle/5FQoVDHRgnQcoYJs9

Więcej informacji na temat seminariów znajduje się tutaj:

https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/3334-seminaria-dla-nauczycieli-przedmiotow-przyrodniczych

Kontakt w sprawie szkoleń: Anna Chomczyńska-Czepiel, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel: 573 444 599

Informacje organizacyjne: Cykl trzech 6-godzinnych seminariów stanowi zamkniętą całość. Ze względu na program wydarzenia, nie można zapisać się na pojedyncze zajęcia.
Po pierwszym oraz drugim spotkaniu z cyklu uczestnicy będą mieli do wykonania drobne zadanie, np. opracowanie własnego zadania na podstawie wiedzy nabytej podczas seminarium lub przetestowanie wypracowanych zadań.


Po ukończeniu całego cyklu uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w programie.
Planujemy upowszechnienie efektów prac warsztatowych (w formie publikacji poseminaryjnej).

Cykl seminariów odbywa się w ramach projektu: “Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” (FERS01.04-IP05-0016/23) współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).