flaga RPTekst łatwy do czytania

Publikacje

Nowe programy kształcenia dla nauczycielek i nauczycieli zawodu. Studia podyplomowe jako odpowiedź na potrzeby systemu edukacji zawodowej.

Nowe programy kształcenia dla nauczycielek i nauczycieli zawodu. Studia podyplomowe jako odpowiedź na potrzeby systemu edukacji zawodowej.

System edukacji zawodowej w Polsce stoi obecnie przed poważnymi wyzwaniami związanymi zarówno z niedoborem wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej, jak i ze zmieniającymi się wymogami rynku pracy oraz dynamicznym rozwojem technologii. Szczególną potrzebą jest dziś wsparcie rozwoju nauczycielek i nauczycieli przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu, którzy odgrywają kluczową rolę w procesie przygotowania uczniów do podjęcia aktywności zawodowej.
  • Joanna Biskup, Marzanna Bogacka, Aleksandra Chlebowicz, Ewa Frołow, Dorota Heiza, Anna Kida, dr Maryla Koss-Goryszewska, Maciej Ostaszewski, Michał Rostworowski, Alina Stanaszek, dr Monika Staszewicz, dr Dominika Walczak
Rekomendacje dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli zawodu.

Rekomendacje dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli zawodu.

Dynamiczne przemiany na rynku pracy, postęp technologiczny oraz rosnące oczekiwania wobec przygotowania zawodowego młodzieży sprawiają, że szkolnictwo branżowe staje się kluczowym elementem systemu edukacji. Kształcenie to wymaga jednak ciągłej adaptacji do zmieniających się realiów społeczno-gospodarczych. Skuteczność tego procesu zależy nie tylko od organizacji pracy szkół, ale również od kompetencji nauczycielek i nauczycieli zawodu, którzy w dużej mierze odpowiadają za jakość kształcenia przyszłych specjalistów. W związku z tym niezbędne jest systematyczne doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej. Tylko dzięki aktualizacji wiedzy, zdobywaniu nowych umiejętności oraz podnoszeniu kwalifikacji nauczycielki i nauczyciele mogą adekwatnie reagować na wymagania rynku pracy i skutecznie wspierać uczennice i uczniów w rozwoju edukacyjnym i zawodowym.
  • Maryla Koss-Goryszewska, Maciej Ostaszewski, Michał Rostworowski, Alina Stanaszek, dr Joanna Woźniak
Praktyka dydaktyczna w szkołach kształcących w zawodach – propozycja programu praktyk dla studentek i studentów kierunków zawodowych.

Praktyka dydaktyczna w szkołach kształcących w zawodach – propozycja programu praktyk dla studentek i studentów kierunków zawodowych.

Praktyki i staże studenckie stanowią istotny element procesu kształcenia, wspierając nie tylko zdobywanie doświadczenia zawodowego, ale również świadome kształtowanie ścieżki kariery oraz rozwój kluczowych kompetencji pożądanych na rynku pracy. Również w zakresie specyfiki pracy nauczycielki i nauczyciela zawodu – zrozumienia ich codziennych obowiązków, wyzwań dydaktycznych oraz środowiska pracy w szkołach branżowych – praktyki odgrywają niebagatelną rolę.
  • Joanna Biskup, Marzanna Bogacka, Aleksandra Chlebowicz, Ewa Frołow, Dorota Heiza, Anna Kida, dr Maryla Koss-Goryszewska, Maciej Ostaszewski, Michał Rostworowski, Alina Stanaszek, dr Monika Staszewicz, dr Dominika Walczak
Zapotrzebowanie na nauczycieli zawodu – wyniki badań sondażowych wśród szkół kształcących w zawodach

Zapotrzebowanie na nauczycieli zawodu – wyniki badań sondażowych wśród szkół kształcących w zawodach

Badanie zrealizowane zostało w ramach projektu „Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu”. Celem tego przedsięwzięcia jest m.in. przygotowanie koncepcji studiów podyplomowych dla przyszłych nauczycieli zawodu. Dlaczego to badanie jest ważne? Projekt zakłada wypracowanie rozwiązań dla 15 kierunków studiów podyplomowych. Wybór tych kierunków musi wynikać z realnego zapotrzebowania. Z tego powodu częścią projektu jest pogłębiona faza diagnostyczna. Elementem tej diagnozy są prezentowane w niniejszym raporcie wyniki badań ilościowych przeprowadzonych wśród przedstawicieli szkół kształcących w zawodach. Badania te są komplementarne do równolegle realizowanych badań w grupie organów prowadzących szkoły, jak również analiz danych zastanych z Systemu Informacji Oświatowej czy wreszcie badań jakościowych. Dzięki takiemu podejściu wybór kierunków studiów podyplomowych będzie oparty na dowodach oraz będzie odpowiadał realnym potrzebom szkół i nauczycieli zawodu. Pobierz (plik PDF)
  • : Joanna Konieczna-Sałamatin, Rafał Trzciński, Joanna Woźniak
Zapotrzebowanie na nauczycieli zawodu – wyniki badania powszechnego wśród organów prowadzących szkoły kształcące w zawodach

Zapotrzebowanie na nauczycieli zawodu – wyniki badania powszechnego wśród organów prowadzących szkoły kształcące w zawodach

Prezentowane w niniejszym raporcie wyniki badań powszechnych przeprowadzonych wśród przedstawicieli organów prowadzących szkoły kształcące w zawodach są częścią tej diagnozy. Badania te są komplementarne do równolegle realizowanych badań wśród dyrektorów szkół kształcących w zawodach, jak również analiz danych zastanych z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) czy wreszcie badań jakościowych. Dzięki takiemu podejściu wybór kierunków studiów podyplomowych dla nauczycieli zawodu będzie oparty na dowodach oraz będzie odpowiadał realnym potrzebom szkół oraz nauczycieli zawodu. Pobierz (plik PDF)
  • Joanna Konieczna-Sałamatin, Rafał Trzciński, Joanna Woźniak
Analiza oferty doskonalenia zawodowego dla nauczycieli zawodu

Analiza oferty doskonalenia zawodowego dla nauczycieli zawodu

Przeprowadzona w ramach badania analiza wykazała relatywnie dużą liczbę placówek posiadających w swojej ofercie szkolenia dla nauczycieli. Różne formy doskonalenia są realizowane w szczególności przez publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli. Na rynku zdarzają się również szkolenia oferowane przez inne placówki oświatowe, takie jak centra kształcenia zawodowego, praktycznego i ustawicznego, jednak ich oferta jest zdecydowanie skromniejsza. Pobierz (plik PDF)
  • Maryla Koss-Goryszewska, Maciej Ostaszewski, Katarzyna Pająk-Załęska, Michał Rostworowski, Alina Stanaszek, Monika Staszewicz, Dominika Walczak
Raport dotyczący diagnozy motywacji, zasobów, potrzeb i barier związanych z zapewnieniem kadr dla kształcenia zawodowego

Raport dotyczący diagnozy motywacji, zasobów, potrzeb i barier związanych z zapewnieniem kadr dla kształcenia zawodowego

Zaprezentowane w niniejszym raporcie analizy dostarczają szerokiego obrazu wyzwań i potrzeb, z jakimi mierzą się nauczyciele praktycznej i teoretycznej nauki zawodu. Motywacja nauczycieli do pracy w zawodzie wynika z różnorodnych czynników, w tym pasji do nauczania, chęci wpływania na przyszłe pokolenia oraz potrzeby stabilizacji zawodowej. Nauczyciele zawodu czerpią głęboką satysfakcję z przekazywania wiedzy i umiejętności, jednak napotykają na liczne trudności, takie jak stres, presja związana z ocenianiem wyników uczniów oraz oczekiwania dotyczące oceniania ich pracy przez uczniów, rodziców i administrację szkolną. Te czynniki mogą prowadzić do wypalenia zawodowego i przedwczesnej rezygnacji z pracy, co stanowi poważne wyzwanie dla systemu edukacji. Pobierz (plik PDF)
  • Maryla Koss-Goryszewska, Maciej Ostaszewski, Katarzyna Pająk-Załęska, Michał Rostworowski, Alina Stanaszek, Monika Staszewicz, Dominika Walczak