flaga RPTekst łatwy do czytania

PIRLS 2026. Find out what the Progress in International Reading Literacy Study looks like

PIRLS 2026. Find out what the Progress in International Reading Literacy Study looks like

PIRLS is one of the largest educational studies assessing the reading comprehension skills of pupils in the fourth year of school education. We invite you to learn about the process of preparing and conducting the study.
The results of the international TALIS survey will be announced in October

The results of the international TALIS survey will be announced in October

The TALIS survey provides reliable data that helps to better understand the situation of teachers and the needs of schools. This will give us knowledge that will enable us to support schools, teachers, and pupils.
Do men and women really differ in mathematical ability?

Do men and women really differ in mathematical ability?

Differences in mathematical achievement between men and women are generally small or statistically insignificant -argues Aleksandra Gajda of the Maria Grzegorzewska University in her latest article published in the scientific...

‘Young people's social mobility expectations in an unequal world’. An article by Francesca Borgonovi and Artur Pokropek in ‘Science’

‘Young people's social mobility expectations in an unequal world’. An article by Francesca Borgonovi and Artur Pokropek in ‘Science’

An article by Francesca Borgonovi (UCL/OECD) and Artur Pokropek (IBE PIB) in the latest issue of the journal analyses the expectations of young people in 57 countries around the world, based on the 2022 PISA survey.

12 listopada w Kopenhadze ogłoszono wyniki trzeciej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2023. Badanie zostało zrealizowane wśród uczniów w ósmym roku edukacji w 34 krajach. W ramach badania przeprowadzono pomiar umiejętności komputerowych i informacyjnych (CIL), a także w części krajów pomiar umiejętności myślenia komputacyjnego (CT).

 Najważniejsze informacje o wynikach badania

  • Badanie ICILS 2023 pokazało, że coraz większy dostęp uczniów do technologii nie przekłada się na wzrost ich umiejętności cyfrowych.
  • Aż 51% uczniów z krajów uczestniczących w badaniu nie osiągnęło drugiego poziomu umiejętności komputerowych i informacyjnych (CIL), co oznacza, że mają oni jedynie bardzo podstawowe umiejętności związane z obsługą komputera i nie są jego w pełni samodzielnymi użytkownikami.
  • Tylko 1% uczniów ma zaawansowane umiejętności cyfrowe (4 poziom CIL).
  • W większości krajów wyższe wyniki w zakresie CIL osiągnęły dziewczęta, w żadnym wyniki chłopców nie były wyższe niż dziewcząt.
  • Porównanie osiągnięć uczniów z poprzednimi edycjami badania wskazuje na tendencje spadkowe: 

- wśród 7 krajów uczestniczących w badaniu w 2013 roku i w 2023 roku aż w 6 odnotowano spadki średnich wyników uczniów, 

- wśród 11 krajów uczestniczących w badaniu w 2018 i w 2023 roku, tylko w 2 odnotowano wzrost średnich wyników, zaś w 3 spadek;

  • Żaden z krajów UE nie zrealizował celu wyznaczonego przez Komisję Europejską polegającego na ograniczeniu do 15% odsetka uczniów w ósmym roku edukacji poniżej 2 poziomu CIL.
  • Średnio wyższe są odsetki uczniów wskazujących, że uczą się na temat internetu i korzystania z internetu poza szkołą niż tych wskazujących, że uczą się tych zagadnień w szkole.
  • Uczniowie najczęściej wykorzystują urządzenia cyfrowe do działań niezwiązanych ze szkołą i lekcjami.

 

Polska nie brała udziału w ICILS 2023, ale dołączy do kolejnej edycji ICILS 2028. Poprzednio uczestniczyliśmy w tym badaniu w 2013 roku, wtedy polscy uczniowie uzyskali jeden z najwyższych średnich wyników - istotnie wyższymi umiejętnościami na 20 krajów wykazali się jedynie uczniowie z Czech. Więcej informacji w raporcie z badania ICILS 2013.

Badanie ICILS 2028 zostanie przeprowadzone w Polsce w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). 

Raport międzynarodowy z badania ICILS 2023: An International Perspective on Digital Literacy

 Zobacz publikację

Okładka publikacji

Informacja prasowa nt. międzynarodowych wyników badania ICILS 2023: IEA Releases Latest Results of the International Computer and Information Literacy Study, ICILS 2023

 Zobacz publikację