flaga RPTekst łatwy do czytania

PIRLS 2026. Find out what the Progress in International Reading Literacy Study looks like

PIRLS 2026. Find out what the Progress in International Reading Literacy Study looks like

PIRLS is one of the largest educational studies assessing the reading comprehension skills of pupils in the fourth year of school education. We invite you to learn about the process of preparing and conducting the study.
The results of the international TALIS survey will be announced in October

The results of the international TALIS survey will be announced in October

The TALIS survey provides reliable data that helps to better understand the situation of teachers and the needs of schools. This will give us knowledge that will enable us to support schools, teachers, and pupils.
Do men and women really differ in mathematical ability?

Do men and women really differ in mathematical ability?

Differences in mathematical achievement between men and women are generally small or statistically insignificant -argues Aleksandra Gajda of the Maria Grzegorzewska University in her latest article published in the scientific...

‘Young people's social mobility expectations in an unequal world’. An article by Francesca Borgonovi and Artur Pokropek in ‘Science’

‘Young people's social mobility expectations in an unequal world’. An article by Francesca Borgonovi and Artur Pokropek in ‘Science’

An article by Francesca Borgonovi (UCL/OECD) and Artur Pokropek (IBE PIB) in the latest issue of the journal analyses the expectations of young people in 57 countries around the world, based on the 2022 PISA survey.

Zachęcamy do zapoznania się z polską adaptacją opracowania przygotowanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), mającego na celu przybliżenie wyników badania ICILS 2023 w zakresie oceny wiarygodności informacji. Przedstawiono w nim także informacje dotyczące tego, jak uczyć młodych ludzi krytycznego spojrzenia na treści publikowane w internecie, m.in. sposoby i kryteria oceny wiarygodności informacji. Broszura skierowana jest do nauczycieli, rodziców oraz osób pracujących z młodzieżą.

W materiale zostały przedstawione najważniejsze, z punktu widzenia pracy z uczniami, wyniki badania ICILS 2023 dotyczące umiejętności oceny wiarygodności informacji w internecie. 

Wyniki badania pokazują, że kompetencje w zakresie weryfikacji informacji pozostają wyzwaniem dla współczesnej młodzieży. Jedynie 16% uczniów w krajach uczestniczących w badaniu ICILS 2023 umiało rozpoznać przynajmniej jedną z czterech kluczowych przesłanek wskazujących, że informacja zawarta na stronie internetowej może być niewiarygodna.

W opracowaniu pokazano, na przykładzie odtajnionego zadania z badania ICILS 2023, zagadnienia stanowiące dla uczniów trudność w zakresie oceny wiarygodności informacji udostępnianych w internecie. W materiale znajdują się również sposoby i kryteria, które można zastosować do sprawdzenia i oceny wiarygodności takich informacji.

Broszurę polecamy zarówno nauczycielom, którzy chcą w swoje lekcje wplatać elementy nauki krytycznego, szczególnie w zakresie oceny wiarygodności informacji publikowanych w internecie, ale również rodzicom, którzy chcą wspierać swoje dzieci w rozwijaniu kompetencji w tym zakresie.  

Badanie ICILS, czyli Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (International Computer and Information Literacy Study) prowadzone jest przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Polska nie uczestniczyła w ostatniej edycji badania ICILS 2023, ale weźmie w kolejnej - w 2028 roku. 

Badanie ICILS 2028 prowadzone jest w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). 

Więcej informacji o badaniu ICILS można znaleźć tutaj.

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Julian Fraillon, IEA

Zobacz publikację