flaga RPTekst łatwy do czytania

Playing for Success w Polsce

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy prowadzi projekt wraz z partnerem “Playing for Success Foundation” z Niderlandów, we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Cele projektu

„Playing for Success w Polsce” to pilotażowy projekt edukacyjny, który przenosi naukę z ławek szkolnych na… stadion. Przestrzenie stadionów, klubów piłkarskich, a nawet bezpośredni kontakt z zawodnikami dają uczestniczącym osobom efekt WOW: program tworzy wyjątkową przestrzeń rozwojową dla dzieci i młodzieży, mierzących się z niską motywacją, trudnościami w nauce i brakiem wiary we własne możliwości.

Celem projektu jest wsparcie dzieci i młodzieży w wieku 9-17 lat w rozwoju kompetencji społecznych, emocjonalnych i edukacyjnych - poprzez doświadczenie, które przełamuje rutynę codziennej szkoły i pozwala na nowo uwierzyć w siebie. Zajęcia odbywają się w inspirujących lokalizacjach, w małych grupach, pod okiem tutorów i trenerów, w atmosferze sprzyjającej współpracy, zaufaniu i budowaniu poczucia sprawczości.

Projekt ma także charakter badawczy. Jego integralną częścią jest randomizowane badanie eksperymentalne (RCT), które pozwoli w sposób rzetelny ocenić efekty programu - zarówno w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych, jak i edukacyjnych. To podejście pozwoli sprawdzić skuteczność modelu wypracowanego w Niderlandach i dostosować go do realiów polskiego systemu oświaty. Rezultatem projektu będą nie tylko doświadczenia uczestników, ale też konkretne wnioski i rekomendacje - umożliwiające ewentualne wdrożenie modelu na szerszą skalę w całym kraju.

Zadania

Projekt „Playing for Success w Polsce” obejmuje szereg zadań ze sobą powiązanych, które łączą wdrażanie programu z badaniem. Kluczowe etapy to:

  • Opracowanie metodologii badania - przygotowanie szczegółowej procedury realizacji programu i zaprojektowanie badania w schemacie randomizowanym (RCT), które pozwoli ocenić jego skuteczność.
  • Adaptacja modelu Playing for Success do polskich realiów - przygotowanie materiałów, scenariuszy zajęć, narzędzi dydaktycznych i platformy edukacyjnej.
  • Rekrutacja i szkolenie kadry - przygotowanie do pracy 96 tutorów i turorek w dwóch turach - osobno dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
  • Rekrutacja szkół i dzieci i młodzieży - nabór uczniów i uczennic do dwóch edycji programu: najpierw dla szkół podstawowych, a następnie ponadpodstawowych.
  • Realizacja programu w szkołach podstawowych (2025/26) - zajęcia w centrach WOW zlokalizowanych w klubach piłkarskich Ekstraklasy, wspierane mentoringiem i monitorowaniem postępów uczniów.
  • Dostosowanie modelu do starszej grupy wiekowej - na podstawie wniosków z pierwszej edycji, model zostanie zaadaptowany do potrzeb młodzieży ze szkół ponadpodstawowych.
  • Realizacja programu w szkołach ponadpodstawowych (2026/27) - druga edycja zajęć, dostosowana do starszych uczestniczek i uczestników.
  • Ewaluacja i upowszechnienie wyników - przygotowanie raportu końcowego i organizacja konferencji podsumowującej projekt i jego rezultaty.

Grupy docelowe


Projekt adresowany jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych i ponadpodstawowych w wieku 9-17 lat, którzy doświadczają trudności w nauce, mają obniżoną motywację, niską samoocenę lub ograniczone poczucie sprawczości. To osoby, które nie zawsze odnajdują się w tradycyjnym systemie edukacyjnym, a których potencjał może pozostać niewykorzystany bez odpowiedniego wsparcia.

Program oferuje im zajęcia prowadzone poza szkołą - w inspirującym środowisku klubów sportowych i stadionów, z udziałem tutorów i trenerów, którzy wspierają uczestników w wyznaczaniu i realizowaniu celów rozwojowych. Poprzez indywidualne podejście, pracę w małych grupach i motywujące otoczenie, uczniowie wzmacniają wiarę we własne możliwości, poprawiają umiejętności komunikacyjne, uczą się współpracy i zwiększają zaangażowanie w naukę.

Drugą kluczową grupę docelową projektu stanowią tutorzy i tutorki - specjaliści i specjalistki pracujący z młodzieżą w obszarze wsparcia społeczno-emocjonalnego oraz rozwoju osobistego. Ich rola nie ogranicza się do prowadzenia zajęć - są przewodnikami, którzy towarzyszą dzieciom i młodzieży w odkrywaniu własnych możliwości, wzmacnianiu motywacji i budowaniu poczucia sprawczości.

Uczestniczą oni w specjalistycznym szkoleniu przygotowującym do pracy w modelu Playing for Success, a następnie prowadzą zajęcia w duetach, wspólnie z trenerem sportowym. Dzięki tej współpracy edukacja zyskuje nowy wymiar, łączy rozwój kompetencji przekrojowych z inspiracją płynącą ze świata sportu.

Program rozwija także samych tutorów: dostarcza im nowatorskich narzędzi, praktycznego doświadczenia w pracy z młodzieżą w nietypowym środowisku oraz wsparcia zespołu badawczego i superwizorów.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Wartość Projektu wynosi 9 999 969,67 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich 9 999 969,67 zł 

Data podpisania umowy: 31.07.2025

Nr. projektu: FERS.05.01-IZ.00-0019/25

 

Playing

for success w Polsce

logotypy: flaga RP, MEN i IBE