flaga RPTekst łatwy do czytania

The international Playing for Success project is coming to Polish schools

The international Playing for Success project is coming to Polish schools

What happens when we move learning from the classroom... to a stadium? When pupils meet with tutors not at a blackboard, but in a sports club, and their progress is monitored by researchers from IBE PIB? This is how “Playing for Success...

Marek Woźniak is appointed Deputy Director of IBE PIB

Marek Woźniak is appointed Deputy Director of IBE PIB

Marek Woźniak has been appointed as Deputy Director for Management at the Educational Research Institute – National Research Institute by the Minister of National Education, Barbara Nowacka, as of September 1, 2025. He previously served...

Reforming education. What will change in school on September 1?

Reforming education. What will change in school on September 1?

A new, coherent core curriculum, more practical and project-based classes, better support for teachers, and future changes to the assessment system – these are just some of the proposals awaiting Polish schools.
PIRLS 2026. Find out what the Progress in International Reading Literacy Study looks like

PIRLS 2026. Find out what the Progress in International Reading Literacy Study looks like

PIRLS is one of the largest educational studies assessing the reading comprehension skills of pupils in the fourth year of school education. We invite you to learn about the process of preparing and conducting the study.

Jak polscy uczniowie radzą sobie w cyfrowym świecie? Czy szkoły skutecznie rozwijają ich kompetencje potrzebne do nauki, pracy i odpowiedzialnego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym? Jakiego wsparcia potrzebują w tym zakresie?

Najnowsza publikacja z serii Analizy IBE dla polityki publicznej pt. „Kompetencje cyfrowe uczniów w Polsce – co wiemy z badań międzynarodowych?” to kompleksowa analiza danych z międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych: ICILS (Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych), ICCS (Międzynarodowe Badanie Kompetencji Obywatelskich), PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów), TIMSS (Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych) oraz PIRLS (Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu).

Publikacja pokazuje, co wiemy o rzeczywistym poziomie kompetencji cyfrowych młodzieży i wskazuje priorytetowe obszary działania dla systemu edukacji. 

Co wiemy o kompetencjach cyfrowych polskich uczniów?

Niestety, nasza wiedza o umiejętnościach cyfrowych dzieci i młodzieży w Polsce jest niewystarczająca do prowadzenia polityki edukacyjnej opartej na rzetelnych danych. Wynika to z faktu, że najbardziej wiarygodne i rekomendowane przez Unię Europejską źródło informacji na ten temat, a mianowicie międzynarodowe badanie ICILS (International Computer and Information Literacy Study), po raz ostatni zrealizowano w Polsce w 2013 roku. Nie wiemy zatem, jak zmieniał się poziom umiejętności cyfrowych polskich uczniów na przestrzeni ostatniej dekady.

A zmiany takie są bardzo prawdopodobne, jeśli wziąć pod uwagę, że miały miejsce w innych krajach europejskich, które brały udział w więcej niż jednej edycji badania. Co interesujące — i niezgodne z tym, czego można by się spodziewać, obserwując rosnącą rolę technologii cyfrowych w życiu dzieci i młodzieży — zazwyczaj obserwowano spadek, a nie wzrost poziomu kompetencji komputerowych i informacyjnych kolejnych generacji uczniów.

Analizy przeprowadzone na danych z Polski zebranych w badaniu ICILS 2013 pokazują, że choć większość uczniów wysoko ocenia swoje kompetencje cyfrowe, ich samoocena jest słabo powiązana z rzeczywistymi umiejętnościami – szczególnie w przypadku trudniejszych zadań wymagających krytycznego myślenia i bardziej złożonych operacji. Jednocześnie liczba godzin spędzanych przed ekranem nie przekłada się bezpośrednio na poziom umiejętności. Uczniowie, którzy używają technologii cyfrowych z umiarkowaną częstością i intensywnością, mają średnio wyższe umiejętności komputerowe niż ci, którzy robią to rzadko lub bardzo często.

Analiza zwraca uwagę na istotny paradoks: w badaniu ICILS 2013 dziewczęta osiągają wyższe wyniki niż chłopcy w testach mierzących kompetencje cyfrowe, ale gorzej oceniają swoje umiejętności (nawet kiedy je posiadają) i zdecydowanie rzadziej wybierają ścieżki zawodowe związane z branżą nowych technologii. Jak pokazują dane z badania PISA 2022, jedynie 1% dziewcząt w Polsce planowało swoją karierę w sektorze IT – dla porównania, taką ścieżkę zawodową wskazało aż 11% chłopców.

Warto zwrócić uwagę na wyraźną rozbieżność w postrzeganiu działań szkoły w obszarze edukacji cyfrowej. W badaniu PISA 2022 większość dyrektorów i nauczycieli deklaruje, że takie działania są podejmowane, ale uczniowie rzadko je zauważają. Przykładowo, mniej niż połowa z nich twierdzi, że w szkole uczono ich, jak oceniać wiarygodność źródeł internetowych – mimo że nauczyciele wskazywali ten temat jako element realizowanego nauczania. Nie należy jednak zapominać, że kompetencje cyfrowe są przez dzieci i młodzież nabywane również, a może nawet głównie poza szkołą.

Rekomendacje dla polityki edukacyjnej

Jak wynika z publikacji, w dobie szybkiej transformacji cyfrowej dostęp do sprzętu i internetu już nie wystarcza – najważniejsze są bowiem odpowiednie kompetencje, które pozwolą młodym ludziom poruszać się pewnie i bezpiecznie w cyfrowym świecie. W analizie podkreślono, że szkoła powinna pełnić istotną rolę w ich rozwijaniu – szczególnie w zakresie bezpieczeństwa w sieci, prywatności, higieny cyfrowej, bezpiecznego i etycznego korzystania z internetu czy też krytycznej oceny informacji. Te kompetencje nie kształtują się podczas codziennego korzystania z technologii, lecz wymagają świadomego, systemowego wsparcia.

Zachęcamy do lektury i dzielenia się tą publikacją.

Kompetencje cyfrowe uczniów w Polsce – co wiemy z badań międzynarodowych?

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Paweł Penszko

Zobacz publikację