flaga RPTekst łatwy do czytania

IBE PIB angażuje się w działania wspierające integrację i włączenie społeczne dzieci i uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa

Przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego wzięli udział w spotkaniu partnerów UNICEF pt. „Integracja i włączenie społeczne dzieci i rodzin uchodźczych” wraz z przedstawicielami kluczowych ministerstw oraz miast zaangażowanych w pracę na rzecz integracji dzieci uchodźczych. Spotkanie, któe odbyło się 15 kwietnia 2025 r. otworzyła Nona Zicherman - Koordynatorka Krajowa Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce.

Przedstawiciele IBE PIB zaprezentowali kierunki rozwijania rozwiązań systemowych i lokalnych wspierających edukację włączającą w Polsce. Podstawą proponowanych działań są wyniki badań naukowych oraz podejście oparte na dowodach (evidence-based practice), które – jak podkreślał dyrektor Instytutu dr Tomasz Gajderowicz – powinny stanowić fundament wszelkich interwencji edukacyjnych. W swoim wystąpieniu zaznaczył również potrzebę myślenia ponadprojektowego oraz konieczność budowania trwałych, systemowych mechanizmów wsparcia, które odpowiadają na rzeczywiste wyzwania szkół i uczniów w kontekście wielokulturowości i migracji.

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy od lat realizuje projekty służące podnoszeniu jakości edukacji włączającej, w tym działań wspierających nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami zróżnicowanymi językowo i kulturowo. Podczas wydarzenia jako przykład dobrej praktyki zaprezentowano projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”, realizowany we współpracy z UNICEF, w który zaangażowanych jest ponad 2000 nauczycieli specjalistów z całej Polski. Projekt ten służy testowaniu i wdrażaniu skutecznych rozwiązań w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej, diagnostyki, dydaktyki oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych, takich jak lęk, stres czy doświadczenie traumy. Istotną częścią działań jest również dostosowywanie materiałów edukacyjnych do potrzeb uczniów z trudnościami językowymi.

W ramach projektu powstały liczne narzędzia i programy wspierające zarówno nauczycieli, jak i uczniów oraz ich rodziny. Opracowano m.in. kurs W drodze do dwujęzyczności, który wprowadza nauczycieli przedmiotowych w podstawy glottodydaktyki polonistycznej, „Przewodnik po polskiej szkole” skierowany do rodziców i opiekunów dzieci rozpoczynających edukację w Polsce, program mentoringu rówieśniczego „Razem Raźniej”, który wspiera relacje i integrację między uczniami polskimi a nowo przybyłymi, oraz program I’m well, koncentrujący się na wzmacnianiu dobrostanu psychicznego uczniów w klasach wielokulturowych.

IBE PIB prowadzi również pionierskie badania ilościowe dotyczące postrzeganego dobrostanu uczniów z doświadczeniem migracyjnym, które pozwolą na lepsze zrozumienie ich sytuacji społecznej, edukacyjnej i emocjonalnej oraz opracowanie jeszcze skuteczniejszych strategii wsparcia. Wszystkie działania Instytutu pokazują, że skuteczna integracja i edukacja włączająca wymagają wielowymiarowego podejścia, współpracy różnych środowisk oraz gotowości do wdrażania rozwiązań opartych na wiedzy i praktyce.