flaga RPTekst łatwy do czytania

Zakończenie I edycji kursu "W drodze do dwujęzyczności"- przeszkoliliśmy ponad 400 nauczycieli

Jak skutecznie wspierać uczniów z doświadczeniem migracji? Z tą myślą powstał kurs „W drodze do dwujęzyczności”, który wyposażył kilkuset nauczycieli w konkretne narzędzia do pracy z uczniami, dla których język polski nie jest językiem ojczystym.

Bariera językowa to największe wyzwanie, z jakim mierzą się uczniowie z doświadczeniem migracji w polskich szkołach. Dzieci te przyjeżdżają do nas z różnych miejsc na świecie, ich losy migracyjne są odmienne, a umiejętności szkolne i poziom znajomości języka polskiego zróżnicowane. Ze względu na brak znajomości języka polskiego rodzice również nie potrafią pomóc im w nauce.

Szczególna rola przypada więc nauczycielom, którzy stają się nie tylko edukatorami, ale też przewodnikami w świecie języka, wiedzy i kultury. Każdy nauczyciel, niezależnie od przedmiotu, uczy dziecko nie tylko swojej dziedziny wiedzy, ale także języka polskiego. To właśnie poprzez lekcje matematyki, historii czy biologii uczniowie poznają słownictwo, struktury językowe i sposób formułowania myśli, które są niezbędne do efektywnej nauki. Skuteczne wspieranie uczniów z doświadczeniem migracji w nauce i integracji wymaga przygotowanie nauczycieli do pracy z tą specyficzną grupą uczących.

Na te potrzeby odpowiadał kurs “W drodze do dwujęzyczności”, przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy oraz Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w ramach projektu Szkoła dostępna dla wszystkich. Kurs został opracowany przez ekspertki w obszarze glottodydaktyki prof. UKEN dr hab. Małgorzatę Pamułę-Behrens, prof. UKEN dr hab. Marzenę Błasiak-Tytułę, dr hab. Annę Młynarczuk-Sokołowską, dr Kamilę Dembińską i dr Katarzynę Szostak-Król.

Z radością informujemy, że niemal 400 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, matematyki, biologii, historii ukończyło kurs.

Uczestnicy kursu zdobyli wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie:

  • metodyki nauczania języka polskiego jako drugiego w kontekście edukacyjnym
  • integrowania wspierania rozwoju językowego uczniów z nauką innych przedmiotów, 
  • strategii nauczania słownictwa i gramatyki języka polskiego,
  • czytania i rozumienia tekstów w języku polskim,
  • kompetencji interkulturowych.

Uczestnicy otrzymali  mikropoświadczenie Odznaka+ potwierdzające ich zaangażowanie w rozwój kompetencji w pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

A to dopiero początek! Już w kolejnym roku szkolnym rusza II edycja kursu!
Śledźcie naszą stronę i media społecznościowe, aby nie przegapić zapisów.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ich zaangażowanie i gratulujemy ukończenia kursu!

Onepager podsumowanie kursu jpg cytat 02 1

onepager cytaty png 1Kurs dwujezycznosci grafika 1