Czy smartfony mogą mieć wpływ na wyniki w nauce? Jakie zasady dotyczące używania telefonów komórkowych obowiązują w polskich szkołach? Zapraszamy pracowników oświaty i rodziców do udziału w badaniu IBE PIB.
Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy prowadzi badanie dotyczące zasad korzystania ze smartfonów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Celem projektu jest poznanie reguł obowiązujących w polskich placówkach oraz ich wpływu na naukę.
W pierwszym etapie Zespół Cyfryzacji Edukacji IBE PIB przeanalizował dokumenty 350 szkół z całej Polski – podstawowych, specjalnych, branżowych, techników i liceów, z miast i wsi. Badacze sprawdzali, czy w statutach szkół znajdują się zapisy o zasadach korzystania z telefonów komórkowych.
Najczęściej pojawiały się zapisy:
- zakaz używania telefonu podczas lekcji,
- zakaz nagrywania nauczycieli i uczniów,
- sankcje za złamanie zasad (np. oddanie telefonu do depozytu lub punkty ujemne z zachowania).
Część szkół miała też własne, bardziej szczegółowe regulacje. Szczegółowy raport z tego etapu badania zostanie opublikowany na stronie IBE PIB na początku 2026 roku.
Wywiady z uczestnikami życia szkolnego - zapraszamy do udziału!
Obecnie trwa drugi etap badań, czyli pogłębione wywiady z dyrektorami, nauczycielami, uczniami i rodzicami. Spotkania odbywają się online i trwają około godziny. Rozmowy dotyczą m.in.:
- doświadczeń związanych z zasadami korzystania z telefonów,
- roli smartfonów w codziennym życiu uczniów,
- wpływu technologii na zachowanie i wyniki w nauce.
W badaniu weźmie udział 40 osób z różnych typów szkół i miejscowości. Dlatego zapraszamy nauczycieli, dyrektorów szkół lub rodziców do wzięcia udziału w badaniu. Chętni moga zgłaszać się na adres mailowy
Projekt "Ocena regulacji dotyczących korzystania ze smartfonów w szkołach i ich potencjalnego wpływu na wyniki edukacyjne uczennic i uczniów" jest realizowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.






















