flaga RPTekst łatwy do czytania

"Równe szanse na najlepszą edukację". Podsumowanie konferencji IBE PIB

Wiedza, kompetencje i sprawczość w kontekście praktyki szkolnej i Reformy26 - to najważniejsze tematy konferencji edukacyjnej, która odbyła się w Warszawie.

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy był organizatorem konferencji poświęconej roli wiedzy, kompetencji i sprawczości w praktyce szkolnej. Wydarzenie zgromadziło szerokie grono ekspertów, nauczycieli, dyrektorów, badaczy oraz przedstawicieli organizacji edukacyjnych.

Konferencję otworzyła Ministra Edukacji Barbara Nowacka, podkreślając znaczenie zmian w edukacji oraz dziękując środowisku naukowemu i eksperckiemu za wkład w przygotowanie zmian. W wydarzeniu wzięła również udział Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer.

To, co proponujemy w reformie Kompas Jutra, to równe szanse na najlepszą edukację, uczącą sprawczości, dającą wiedzę i kompetencje wszystkim uczniom - powiedziała Minister Edukacji Barbara Nowacka

Barbara Nowacka wyjaśniła, że właśnie rozpoczęły się konsultacje publiczne dwóch projektów rozporządzeń: podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej oraz ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej.

Projekty podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej oraz propozycja ramowego planu nauczania, które na zlecenie MEN zostały opracowane w Instytucie Badań Edukacyjnych, znajdują się na stronie Instytutu. Za ostateczny kształt rozporządzenia odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej. Konsultacje publiczne potrwają do 18 grudnia 2025 r. Więcej informacji można znaleźć na stronie MEN.

Przewodnik po Strategiach Edukacyjnych

Dyrektorzy IBE PIB, dr hab. Maciej Jakubowski oraz dr hab. Tomasz Gajderowicz, wskazali na znaczenie rzetelnych badań edukacyjnych w projektowaniu skutecznej polityki oświatowej. Prof. Maciej Karwowski zaprezentował aktualny stan badań nad kreatywnością i jej rozwijaniem w szkole. Eksperci Instytutu zaprezentowali również Przewodnik po Strategiach Edukacyjnych – narzędzie opisujące skuteczność najpopularniejszych praktyk dydaktycznych. W IBE PIB powstaje właśnie polska wersja na podstawie materiałów Education Endowment Foundation (EEF).

WIEM, UMIEM, DZIAŁAM. Obejrzyj relację z konferencji

W rozmowach podczas konferencji udział wzięli nauczyciele, dyrektorzy, autorzy podstaw programowych, badacze i przedstawiciele organizacji pozarządowych. Debaty dotyczyły przekazywania aktualnej wiedzy, rozwijania kompetencji potrzebnych w życiu codziennym i pracy, a także budowania sprawczości i odpowiedzialności u młodych ludzi.

Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej

Podczas konferencji wspomniano, że na stronie IBE PIB pojawił się już nowy Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej. Stanowi on jedno z kluczowych ogniw tworzonej, kompleksowej i opartej na badaniach reformy edukacji. Jest powiązany z Profilem absolwenta i absolwentki dla przedszkoli i szkół podstawowych – razem tworzą spójny obraz efektów kształcenia od najmłodszych lat aż po zakończenie edukacji szkolnej. 

Kalendarz wydarzeń

NASZE BADANIA