flaga RPTekst łatwy do czytania

Wsparcie nauczania przedmiotów ścisłych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy prowadzi projekt "Wsparcie nauczania przedmiotów ścisłych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych", który ma na celu poprawę jakości nauczania przedmiotów ścisłych (STEM) w szkołach podstawowych i średnich w Polsce.

Opis projektu

W projekcie sprawdzane będą nowoczesne sposoby nauczania z użyciem technologii cyfrowych i sztucznej inteligencji w takich przedmiotach jak: matematyka, fizyka, chemia, biologia, informatyka i geografia.

W ramach działań:

  • przeanalizujemy wyniki najnowszych badań naukowych,
  • przyjrzymy się dobrym praktykom z Polski i innych krajów,
  • sprawdzimy w praktyce skuteczność 8 wybranych metod nauczania (w warunkach szkolnych).

Na podstawie wyników powstaną rekomendacje i materiały, które pomogą nauczycielom w korzystaniu z nowych technologii na lekcjach. Projekt łączy badania naukowe z codzienną pracą w szkole. Dzięki temu dostarczy konkretnych dowodów na to, co naprawdę działa w nauczaniu z użyciem narzędzi cyfrowych. Wyniki będą użyteczne zarówno dla badaczy, jak i nauczycieli, szkół i instytucji odpowiedzialnych za edukację.

Rezultaty projektu

W ramach projektu planujemy osiągnąć następujące efekty:

  • szkolenia i doradztwo dla nauczycieli i innych osób związanych z edukacją,
  • e-materiały: poradniki, scenariusze lekcji i raporty z badań – wspierające nauczanie z użyciem technologii cyfrowych i AI,
  • sprawdzenie skuteczności co najmniej 8 metod nauczania w badaniach,
  • rozwój umiejętności nauczycieli i przedstawicieli systemu edukacji.

Zadania w projekcie

Zadanie 1: Sprawdzenie skutecznych metod nauczania przedmiotów ścisłych z użyciem technologii cyfrowych i AI

Celem jest zebranie i uporządkowanie wiedzy o tym, jak najlepiej uczyć przedmiotów ścisłych z użyciem nowoczesnych narzędzi.
W ramach tego:

  • przeanalizujemy literaturę naukową oraz dobre praktyki z Polski i zagranicy,
  • stworzymy ekspertyzy pokazujące, jak efektywnie wykorzystywać nowe technologie na lekcjach,
  • przetestujemy osiem wybranych metod w szkołach, aby sprawdzić ich skuteczność,
  • opracujemy scenariusze szkoleń dla nauczycieli przedmiotów ścisłych.

Zadanie 2: Wsparcie nauczycieli przez szkolenia i bazę wiedzy

Celem jest pomoc nauczycielom w stosowaniu sprawdzonych metod oraz budowa społeczności dzielącej się doświadczeniem.
W ramach tego:

  • stworzymy 15 scenariuszy szkoleń (zarówno stacjonarnych, jak i online),
  • ocenimy skuteczność szkoleń i potwierdzimy ich ukończenie certyfikatem,
  • przygotujemy bazę wiedzy (np. katalog metod, webinary, podcasty, artykuły),
  • zorganizujemy dwie konferencje i cykl spotkań dla nauczycieli, by mogli wymieniać się doświadczeniami i rozwijać swoje umiejętności.

Grupy docelowe

Projekt jest skierowany do:

  • nauczycieli i nauczycielek matematyki, fizyki, chemii, biologii, informatyki i geografii (ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych – publicznych i niepublicznych),
  • uczniów szkół podstawowych i średnich,
  • pracowników placówek doskonalenia nauczycieli (ODN),
  • wykładowców i pracowników uczelni wyższych,
  • przedstawicieli instytucji edukacyjnych.

Wartość Projektu wynosi 33 999 999,99 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich 28 056 799,99 zł 

Data podpisania umowy: 31.07.2025 r.

Nr. projektu: FERS.01.04-IP.05-0014/25

 

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzeń dotyczących niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwaną dalej „KPON”.

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać:

  • osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele),
  • instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej,
  • strona społeczna (np. stowarzyszenia, fundacje).

Zgłoszenia te mogą być przekazywane w formie pisemnej, za pomocą:

poczty tradycyjnej – listownie na adres:

  • Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa
    lub
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,

skrzynki nadawczej ePUAP:

  • Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub
  • Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Wsparcie

nauczania przedmiotów ścisłych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych

FERS RP UE RGB 1