flaga RPTekst łatwy do czytania

Materiały

Materiał roboczy do konsultacji społecznych Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej (wersja 4)

Materiał roboczy do konsultacji społecznych Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej (wersja 4)

Materiał zawiera informacje, które znajdować się będą w rozdziale „Elementy Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej”. Cały dokument zaprezentowany zostanie 30 czerwca 2025 roku. W publikowanym obecnie rozdziale znajdują się propozycje definicji i opisów wartości, kompetencji fundamentalnych i przekrojowych (łącznie z nową składową - kompetencje ruchowe), a także sprawczości. W dokumencie po raz pierwszy pojawiają się również propozycje obszarów wiedzy, które różnicują się ze względu na typ szkoły. Jest to element najbardziej różniący powstający materiał od Profilu absolwenta i absolwentki szkoły podstawowej. Wiedza podzielona została na trzy komponenty: akademicki, zawodowy i funkcjonalny. Ich proporcje różnią się w zależności od typu szkoły: liceów ogólnokształcących; techników, szkół artystycznych, sportowych i mundurowych; szkół branżowych I i II stopnia; szkół policealnych. Pobierz czwartą wersję 
Materiał roboczy do konsultacji społecznych Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej (wersja 3)

Materiał roboczy do konsultacji społecznych Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej (wersja 3)

Raport zawiera wynik kilku tur konsultacji z grupami roboczymi, webinarów informacyjnych z uczestnikami z całej Polski, a także uwag, które spływały z formularza do informacji zwrotnej (nadal można go wypełnić). Konsultacje prowadzone były od 10 marca do 5 maja i potrwają do końca czerwca 2025 roku. W materiale znajduje się m.in. diagnoza aktualnej sytuacji uczniów i absolwentów szkół ponadpodstawowych (w tym różnice między poszczególnymi typami szkół dotyczące podstawy programowej kształcenia ogólnego), wynik konsultacji na temat powstającego Profilu dla szkół ponadpodstawowych, a także uwagi i komentarze na temat postulowanych zmian w systemie edukacji, które wykraczają poza założenia Profilu absolwenta i absolwentki. Kolejna wersja materiału uzupełniona będzie o opisy wartości, kompetencji fundamentalnych i przekrojowych, sprawczości oraz wiedzy przedmiotowej. Pobierz trzecią wersję 
Materiał roboczy do konsultacji społecznych Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej (wersja 2)

Materiał roboczy do konsultacji społecznych Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej (wersja 2)

Druga wersja Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych poddawana obecnie konsultacjom grup roboczych (od 15 kwietnia 2025 r.). Na podstawie wcześniejszych konsultacji i zebranych uwag powstała druga, robocza wersja dokumentu. Co się zmieniło? Dodano rozdział o sytuacji uczniów i absolwentów szkół ponadpodstawowych, w którym znajduje się analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych oraz przewidywania dotyczące zapotrzebowania na kompetencje takie jak: myślenie krytyczne, umiejętności cyfrowe, zdolność do pracy zespołowej czy adaptacji do nowych warunków. Do rozdziału o elementach profilu absolwenta dopisano propozycje m.in. rozszerzenia i uszczegółowienia katalogu wartości (m.in. dotyczące szacunku), uwzględnienia w profilu szeroko rozumianych kompetencji przyrodniczych, wyodrębnienia i lepszego wyeksponowania uczenia się przez całe życie. Pobierz drugą wersję 
Materiał roboczy do konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej (wersja 1)

Materiał roboczy do konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej (wersja 1)

Pierwsza, robocza wersja Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych, konsultowana od 31 marca do 9 kwietnia 2025 r. Obejmuje uczniów i uczennice liceów ogólnokształcących, techników, szkół branżowych I i II stopnia. Dokument, to próba odpowiedzi na pytania: Jakie kompetencje powinna mieć osoba kończąca dany typ szkoły? Jaka wiedza, umiejętności oraz postawy wspierają osiąganie satysfakcjonującego i dającego poczucie wpływu na rzeczywistość życia? W rozwijaniu jakich wartości powinni być wspierani polscy uczniowie i uczennice?  Pierwsza wersja powstała na bazie konsultacji prowadzonych od 11 do 23 marca 2025 r. w grupach składających się z nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz przedstawicieli rynku pracy. Dokument będzie ulepszany i zmieniany wspólnie z osobami, które włączą się w konsultacje na przestrzeni kolejnych miesięcy. Pobierz pierwszą wersję 
Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji (wersja zaktualizowana)

Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji (wersja zaktualizowana)

Przygotowanie i wdrożenie zmian w systemie edukacji to duże przedsięwzięcie – projekt rozciągnięty w czasie. Tak jak nie da się zbudować domu bez projektu czy podróżować bez mapy, tak nie da się ocenić skuteczności edukacji, nie wiedząc, do czego ma ona prowadzić. Z drugiej strony nawet największą podróż rozpoczyna się od pierwszego kroku. Profil absolwenta i absolwentki stanowi punkt wyjścia, drogowskaz wskazujący kierunek całościowej i spójnej zmiany systemu edukacji w Polsce – w odpowiedzi na aktualne oraz przyszłe potrzeby kraju, świata, społeczeństwa i gospodarki. Pobierz raport
Działalność wychowawcza szkoły

Działalność wychowawcza szkoły

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją dotyczącą działalności wychowawczej szkoły. Pobierz prezentację  
Propozycja zmian w ramowych programach nauczania

Propozycja zmian w ramowych programach nauczania

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją dotyczącą proponowanych zmian w ramowych programach nauczania. Pobierz prezentację  
Struktura opisu podstawy programowej

Struktura opisu podstawy programowej

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją dotyczącą propozycji struktury opisu podstawy programowej. Pobierz prezentację