Profil absolwenta i absolwentki określa obszary rozwoju oraz kierunek, w którym dzieci i młodzież powinny być wspierane na każdym etapie edukacji – od przedszkola, przez szkołę podstawową, aż po szkołę ponadpodstawową. Jego realizacja obejmuje zarówno proces dydaktyczny, jak i działalność wychowawczą oraz opiekuńczą placówek oświatowych.
Profil stanowi punkt odniesienia dla twórców polityki edukacyjnej, autorów podstaw programowych, dyrektorów szkół i nauczycieli. Pomaga podejmować decyzje dotyczące realizacji prawa dziecka do nauki oraz wyznaczania kierunków działania placówek oświatowych.
Z perspektywy uczniów i ich rodziców Profil określa kluczowe kompetencje i umiejętności, które powinny być rozwijane w trakcie edukacji. To fundament dalszego rozwoju osobistego i edukacyjnego każdego dziecka. Placówki oświatowe zobowiązane są do wspierania uczniów zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami, z poszanowaniem ich praw.
Profil absolwenta i absolwentki – dla przedszkoli i szkół podstawowych (etap I) został opublikowany na stronie IBE PIB
Profil absolwenta i absolwentki – dla szkół ponadpodstawowych (etap II) jest w opracowaniu redakcyjnym.
Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji (wersja zaktualizowana)
dr hab. Krzysztof Biedrzycki, prof. UJ, dr Piotr Bordzoł, dr Joanna Dobkowska, dr Dawid Dymkowski, dr Anna Hesse-Gawęda, dr Radosław Kaczan, Agnieszka Kuźba, Mateusz Przywara, Elżbieta Rakoczy, dr Łukasz Srokowski, dr Gabriela Ziewiec-Skokowska