flaga RPTekst łatwy do czytania

Nie każdy narcyz to król szkoły. Co nastolatki naprawdę myślą o narcyzmie?

Narcyzm to temat, który od lat fascynuje naukowców i twórców kultury. Badacze z Polski sprawdzili, jak młode osoby postrzegają narcyzm, a wyniki opublikowali w czasopiśmie naukowym "Edukacja".

W najnowszym badaniu opisanym w artykule „Jak mnie widzą, tak mnie piszą. Ocena społecznej percepcji narcyzmu wśród adolescentów”, sprawdzono, jak młodzi ludzie postrzegają te dwie formy narcyzmu w kontekście popularności wśród rówieśników. Przebadano 636 uczniów i uczennic z pierwszych klas szkół średnich w wieku 13–16 lat. Celem było zrozumienie, czy i jak cechy narcystyczne wpływają na to, kto uchodzi w klasie za „popularnego”.

Wyniki? Osoby wykazujące silne cechy narcyzmu wielkościowego były częściej wskazywane jako popularne. Tymczasem uczniowie z cechami narcyzmu wrażliwego – wręcz przeciwnie. Co więcej, rówieśnicy trafnie rozpoznawali osoby narcystyczne w ich wielkościowej odsłonie, ale nie potrafili zidentyfikować tych o bardziej zamkniętym, lękowym profilu. To ważne – bo trudność w rozpoznaniu wrażliwego narcyzmu może prowadzić do błędnych ocen i braku odpowiedniego wsparcia.

Badanie pokazuje, że narcyzm wśród młodzieży nie jest jednowymiarowy. Może zarówno pomagać w zdobywaniu społecznego uznania, jak i utrudniać relacje. To zniuansowane podejście może pomóc lepiej zrozumieć potrzeby młodych ludzi, a także stworzyć skuteczniejsze strategie wsparcia w środowisku szkolnym.

Autorami publikacji są: Julia Krakowska z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz prof. Radosław Rogoza – naukowiec z Uniwersytetu VIZJA w Warszawie i profesor AEH, laureat nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za znaczące osiągnięcia naukowe.

Artykuł można przeczytać na stronie Kwartalnika "Edukacja.

Kalendarz wydarzeń

sierpnia   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

NASZE BADANIA