DOI: 10.24131/3724.250203
Streszczenie
Problem badawczy podjęty w tym opracowaniu dotyczy systemu oceniania wewnątrzszkolnego stosowanego przez nauczycieli WF z przedmiotu wychowanie fizyczne. Problemy szczegółowe ogniskowały się wokół kwestii, jakie dyspozycje uczniów podlegają ocenia z WF-u i za jakie komponenty poszczególnych dyspozycji nauczyciele najczęściej stawiają stopnie szkolne. W badaniach ograniczono się do populacji uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych miasta Krakowa. Zastosowano dobór losowy warstwowy proporcjonalny do wielkości próby. Badanie przeprowadzono w roku szkolnym 2023/24. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a narzędziem badawczym były dwa kwestionariusze ankiety do samodzielnego wypełnienia przez badanych. Pierwszy kwestionariusz skonstruowany i przetestowany w badaniach pilotażowych dla nauczycieli wychowania fizycznego. Drugi kwestionariusz został zbudowany dla uczniów w ten sposób, aby można było porównać ich odpowiedzi z odpowiedziami nauczycieli. Przebadano w sumie 1213 osób, w tym 44 nauczycieli wychowania fizycznego i 1169 uczniów. W badaniach pominięto podział próby ze względu na płeć badanych. Wyniki badań wskazały jednoznacznie, że najczęściej uczniowie oceniani są za sprawność motoryczną i postawy wobec kultury fizycznej. Nieco rzadziej za umiejętności techniczne, a bardzo rzadko za wiedzę na temat ogólnie pojętej kultury fizycznej. Sprawność motoryczna oceniana jest za pomocą testów sprawnościowych od lat funkcjonujących w rzeczywistości szkolnej. Wyniki badań prowadzą do refleksji, że sprawność motoryczna jest nadal jednym z głównych kryteriów oceniania z przedmiotu wychowanie fizyczne. Dzieje się tak pomimo wprowadzenia przepisów dotyczących oceniania z WF-u, wprowadzenia programu „Sportowe Talenty”, który miał za zadanie monitorowanie sprawności uczniów oraz przygotowania przyszłych nauczycieli w toku studiów akademickich z zakresu sztuki oceniania.
Grading system of physical education in the opinion of students and teachers of secondary schools of the city of Cracow
Abstract
The research problem addressed in this study concerns the system of in-school grading used by PE teachers in the subject of physical education. The specific problems focused on the question of what dispositions of students are subject to P.E. assessment and for what components of each disposition teachers most often put school grades. The study was limited to the population of students and teachers of secondary schools in the city of Krakow. Stratified random sampling proportional to the sample size was used. The study was conducted in the school year 2023/24. The method used was a diagnostic survey, and the research tool was two survey questionnaires for self-completion by the respondents. The first questionnaire constructed and tested in a pilot study for physical education teachers. The second questionnaire was constructed for students so that responses could be compared with teachers. A total of 1213 people were surveyed, including 44 physical education teachers and 1169 students. The study omitted to divide the sample by the gender of the respondents. The results of the study clearly indicated that students were assessed most often for motor skills and attitudes toward physical culture. Slightly less frequently for technical skills, and very rarely for knowledge of physical culture in general. Motor fitness is assessed by means of fitness tests that have been functioning in the school reality for years. The results of the study lead to the reflection that motor fitness is still one of the main criteria for grading from the pre-motor physical education subject. This is despite the introduction of legislation on grading in PE, the introduction of the „Sports Talents” program, which was designed to monitor the fitness of students, and the preparation of future teachers in the course of academic studies in the art of grading.