flaga RPTekst łatwy do czytania

 

Pobierz cały numer Kwartalnik EDUKACJA 04/2023 (plik PDF)

DOI: 10.24131/3724.230401

Abstract

This paper reveals how students’ preferences for learning strategies covering different dimensions of the learning process, including mode of delivery, assessment, individual learning practices, and class organization, change over the time left until high-stakes exams are taken. We used data from the TICKS 2021 study covering high school students’ preferences. Results show that the anticipation of upcoming high-stakes exams impacts students’ preferences for learning strategies and classroom organization. As the exam date approaches, students increasingly prioritize effective learning methods, although not all the differences revealed in class organization attributes were found to be statistically significant. Secondary school students taking exams in the survey year indicated that they would devote an additional 3.9 hours per week to in-person learning over remote. Those with exams the following year would commit just 0.15 extra hours, while students with exams two years away would forgo 0.4 hours of free time to choose remote over in-person classes. Students closest to their exams were also willing to sacrifice twice as much free time to avoid group work and attend teacher-led classes compared to those with one more year left, and over three times more than those with two more years remaining. Notably, their preferences regarding external factors, such as the organization of classes, were more likely to shift than their preferences for their own learning practices.

Pobierz plik PDF

Pobierz aneks PDF

DOI: 10.24131/3724.230402

Streszczenie

U osób dorosłych niska umiejętność czytania może wiązać się z ekonomicznymi, prawnymi i zdrowotnymi konsekwencjami. Według badania PIAAC z 2012 roku problem ten dotyczy niemal co piątej osoby dorosłej w Polsce. Takie osoby mogą mieć trudność z rozumieniem nawet prostych tekstów napisanych codziennym językiem. Pomimo tego, wciąż brakuje skutecznych metod diagnozy, dzięki której możliwe byłoby lepsze opisanie tego zjawiska, zbadanie i wprowadzenie skutecznych interwencji. Ten artykuł przedstawia reanalizę danych PIAAC, mającą na celu wybór najbardziej predykcyjnych dla umiejętności czytania pytań kwestionariuszowych. Następnie opisuje badanie, w którym osoby dorosłe o zróżnicowanym wieku i poziomie wykształcenia (N = 400) wykonały test czytania i odpowiedziały na serię pytań o cechy demograficzne, warunki życia i nawyki związane z czytaniem. Analiza regresji wykazała, że niższy poziom wykształcenia, mała liczba książek w domu w wieku 14 lat, raportowana potrzeba pomocy przy czytaniu materiałów medycznych, a także własna niska ocena poziomu czytania wyjaśniają istotną wariancję modelu i wskazują na niższe wyniki w czytaniu. Dodatkowy model, uwzględniający pytania o pracę u osób zatrudnionych (N = 246), wskazywał również wykonywanie pracy fizycznej jako związane z niższym wynikiem. Proponowane pytania mogą posłużyć do stworzenia kwestionariusza ułatwiającego identyfikację osób dorosłych z ryzykiem problemów z czytaniem. Jednocześnie nie mogą zastąpić testu wykonaniowego, wprost mierzącego umiejętność praktycznego wykorzystywania umiejętności czytania.

Pobierz plik PDF

Pobierz aneks nr 1 (PDF)

Pobierz aneks nr 2 (PDF)

Pobierz aneks nr 3 (PDF)

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata