flaga RPTekst łatwy do czytania

Publikacje

Jak uczyć się na studiach? Poradnik dla studentek i studentów

Jak uczyć się na studiach? Poradnik dla studentek i studentów

Poradnik dla studentów i studentek „Jak uczyć się na studiach”? autorstwa pracowników Zespołu Badań Nauczycieli i Dydaktyki IBE PIB to bardzo praktyczna, krótka publikacja pokazująca narzędzia i strategie pomagające skutecznie się uczyć na studiach, czyli tam, gdzie wymagana jest całkowita samodzielność, a nauki do przyswojenia jest dużo. Wszystkie strategie i sposoby zostały przygotowane w oparciu o międzynarodowe badania dotyczące uczenia się. Zostały wyselekcjonowane i opisane tylko te sposoby, o których badania mówią, że naprawdę działają. Dodatkowo studenci i studentki mogą się dowiedzieć, czym jest błąd i dlaczego pomaga w nauce oraz jak zadbać o swój dobrostan długofalowo i w obliczu stresu. Z poradnika mogą skorzystać również wszystkie inne osoby, które podejmują naukę w dowolnym momencie swojego życia
  • Zespół Badań Nauczycieli i Dydaktyki IBE PIB
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli klas I-III

Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli klas I-III

Poradnik dla studentów i studentek „Jak uczyć się na studiach”? autorstwa pracowników Zespołu Badań Nauczycieli i Dydaktyki IBE PIB to bardzo praktyczna, krótka publikacja pokazująca narzędzia i strategie pomagające skutecznie się uczyć na studiach, czyli tam, gdzie wymagana jest całkowita samodzielność, a nauki do przyswojenia jest dużo. Wszystkie strategie i sposoby zostały przygotowane w oparciu o międzynarodowe badania dotyczące uczenia się. Zostały wyselekcjonowane i opisane tylko te sposoby, o których badania mówią, że naprawdę działają. Dodatkowo studenci i studentki mogą się dowiedzieć, czym jest błąd i dlaczego pomaga w nauce oraz jak zadbać o swój dobrostan długofalowo i w obliczu stresu. Z poradnika mogą skorzystać również wszystkie inne osoby, które podejmują naukę w dowolnym momencie swojego życia
  • Monika Staszewicz, Dominika Walczak
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli klas IV-VIII

Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli klas IV-VIII

Publikacja jest drugą z serii 8 vademeców Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej, których celem jest wsparcie nauczycieli, uczniów, dyrektorów szkół oraz rodziców w tym, jak uczyć, jak się uczyć oraz jak wspierać uczniów zgodnie z nowym rozporządzeniem dotyczącym prac domowych. Vademecum powstało w oparciu o polskie i międzynarodowe badania naukowe dotyczące efektywnego uczenia. Jego autorami są eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, nauczyciele praktycy z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz badacze z Uniwersytetu SWPS. Oprócz omówienia zmian prawnych oraz mechanizmów uczenia się vademecum daje praktyczne informacje i wskazówki, jak wspierać i motywować starszych uczniów i uczennice szkół podstawowych w tym, żeby chcieli i potrafi samodzielnie się uczyć. Nauczyciele i nauczycielki znajdą tam także scenariusze zajęć z uczniami z przykładami prac domowych oraz pomysły z praktyki szkolnej.
  • Monika Staszewicz, Dominika Walczak
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych

Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych

Publikacja jest trzecią z serii 8 vademeców Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej, których celem jest wsparcie nauczycieli, uczniów, dyrektorów szkół oraz rodziców w tym, jak uczyć, jak się uczyć oraz jak wspierać uczniów zgodnie z nowym rozporządzeniem dotyczącym prac domowych. Vademecum powstało w oparciu o polskie i międzynarodowe badania naukowe dotyczące efektywnego uczenia. Jego autorami są eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, nauczyciele praktycy z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz badacze z Uniwersytetu SWPS.Oprócz omówienia zmian prawnych oraz mechanizmów uczenia się vademecum daje praktyczne informacje i wskazówki, jak rozwijać u uczniów szkół ponadpodstawowych bardzo ważną umiejętność samodzielnego uczenia się. Nauczyciele i nauczycielki znajdą tam pomysły na to, jak zwiększyć skuteczność prac domowych, jak motywować i jak udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej, a także scenariusze lekcji i wskazówki do współpracy z rodzicami/opiekunami uczniów.
  • Dorota Nawrat-Wyraz, Ewa Frołow, Bernadetta Czerkawska, Michał Rostworowski, Katarzyna Chyl, Łukasz Tanaś, Anna Konarzewska, Małgorzata Ostrowska, Katarzyna Pelc, Janina Stojak, Maciej Wojdyna, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Jak wspierać dziecko i nastolatka w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla rodziców uczniów

Jak wspierać dziecko i nastolatka w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla rodziców uczniów

Publikacja przeznaczona jest dla rodziców i opiekunów uczniów i uczennic, którzy chcą wspierać swoje dzieci w samodzielnym uczeniu się. Omawia, czym są prace domowe, dlaczego są ważne, omawia mechanizmy uczenia się w kontekście zmian rozwojowych. Daje konkretne wskazówki, jak wspierać dzieci w nauce i współpracować z nauczycielami. Pomaga inspirować, czerpać radość z nauki, daje konkretne narzędzia i przykłady pomagające skutecznie się uczyć.
  • Anna Rutkowska, Ewa Frołow, Bernadetta Czerkawska, Michał Rostworowski, Dorota Nawrat-Wyraz, Katarzyna Chyl, Łukasz Tanaś, Małgorzata Borowska-Leszczyszyn, Anna Cieślak, Bogusława Jastrząb, Jolanta Okuniewska, Michał Szczepanik, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Jak wspierać nauczycieli w organizacji i monitorowaniu samodzielnego uczenia się uczniów? Vademecum dla dyrektorów

Jak wspierać nauczycieli w organizacji i monitorowaniu samodzielnego uczenia się uczniów? Vademecum dla dyrektorów

Inspiracją do stworzenia publikacji „Jak wspierać nauczycieli w organizacji i monitorowaniu samodzielnego uczenia się uczniów? Vademecum dla dyrektorów” stało się rozporządzenie MEN zmieniające podejście do prac domowych. Kolejna publikacja z serii vademeców adresowana jest do dyrektorów i dyrektorek szkół. Znajdziemy w nim konkretne wskazówki, narzędzia i podpowiedzi, jakie działania można podjąć, aby skutecznie wspierać nauczycieli, uczniów i rodziców w rozwijaniu umiejętności samodzielnego uczenia się. W poradniku są również scenariusze rad pedagogicznych, spotkań z rodzicami, przykłady zajęć z uczniami oraz arkusze obserwacji lekcji i ewaluacji. Zostały one tak przygotowane, żeby można było je wydrukować, wypełniać i korzystać z nich w praktyce. Te strony zostały oznaczone symbolem drukarki.
  • Anna Rutkowska, Ewa Frołow, Bernadetta Czerkawska, Michał Rostworowski, Dorota Nawrat-Wyraz, Katarzyna Chyl, Łukasz Tanaś, Małgorzata Borowska-Leszczyszyn, Anna Cieślak, Bogusława Jastrząb, Jolanta Okuniewska, Michał Szczepanik, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas I-III

Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas I-III

Ilustrowana książeczka, która wprowadza najmłodszych w świat efektywnego uczenia się. Razem z Nolą, Tytusem i śmiesznym stworkiem Synapsikiem dzieci poznają tajemnice mózgu i dowiadują się, co zrobić, żeby nauka łatwo wchodziła do głowy. Sporo miejsca poświęcone jest błędom, temu, jak z nich korzystać i jak radzić sobie z trudnościami w nauce.
  • Ewa Frołow, Anna Rutkowska, Katarzyna Chyl, Wiesława Mitulska
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas IV–VIII

Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas IV–VIII

Publikacja przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i jej celem jest przygotowanie uczniów do samodzielnego uczenia się. Pomaga zrozumieć, co to znaczy się uczyć i pokazuje, jak to robić skuteczne. Zawiera szczegółowe instrukcje, które pomagają rozwijać umiejętność uczenia się. Podpowiada, jak wykonywać prace domowe, aby były rozwijające i przynosiły korzyści. Pomaga zaplanować naukę i wybrać dobrą strategię uczenia się.
  • Bernadetta Czerkawska, Ewa Frołow, dr Dorota Nawrat-Wyraz, Michał Rostworowski, Katarzyna Chyl, Łukasz Tanaś, Małgorzata Ostrowska, Janina Stojak, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Poradnik i przewodnik dla uczniów szkół ponadpodstawowych, jak mądrze i skutecznie się uczyć. Wyjaśnia mechanizm uczenia się, omawia różne strategie i techniki uczenia się, pomaga planować naukę. Pokazuje, że uczenie się może być przyjemne, pomaga odkrywać swoje dobre i słabsze strony. Opowiada o zmianach, jakie zachodzą w mózgu nastolatka i jak je wykorzystać do efektywnego uczenia się. Omawia znaczenie snu, relacji z ludźmi, rozwijania własnych pasji, sposoby radzenia sobie ze stresem.
  • Dorota Nawrat-Wyraz, Ewa Frołow, Bernadetta Czerkawska, Michał Rostworowski, Katarzyna Chyl, Łukasz Tanaś, Małgorzata Ostrowska, Katarzyna Pelc, Katarzyna Pijanowska, Janina Stojak, Maciej Wojdyna, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Vademecum domowej nauki mojego dziecka

Vademecum domowej nauki mojego dziecka

Plakat "Vademecum domowej nauki mojego dziecka" - Pobierz (Plik PDF)
  • Opracowanie graficzne: Zuzanna Gułaj