Zapraszamy do zapoznania się z Profilem absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej. To nowoczesne narzędzie wspierające rozwój kompetencji oraz przygotowanie młodych osób do rynku pracy i dalszej edukacji.
Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej stanowi jedno z kluczowych ogniw tworzonej, kompleksowej i opartej na badaniach reformy edukacji. Jest powiązany z Profilem absolwenta i absolwentki dla przedszkoli i szkół podstawowych – razem tworzą spójny obraz efektów kształcenia od najmłodszych lat aż po zakończenie edukacji szkolnej.
Dokument wskazuje kluczowe wartości, kompetencje i obszary wiedzy potrzebne w życiu, pracy i dalszej edukacji.
Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia założenia teoretyczne: miejsce Profilu we współczesnych paradygmatach dydaktycznych, analizę kompetencji rozwijanych w szkołach oraz prognozy przyszłego zapotrzebowania na kompetencje. Druga opisuje elementy Profilu – wartości, kompetencje, sprawczość oraz obszary wiedzy, które powinny kształtować pracę szkół ponadpodstawowych.
Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji. Etap II: Szkoły ponadpodstawowe
dr Katarzyna Pająk-Załęska, Roksana Pierwieniecka, dr Maciej Pabisek, dr Piotr Bordzoł
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025
Przygotowanie i wdrożenie zmian w systemie edukacji to duże przedsięwzięcie – projekt rozciągnięty w czasie. Tak jak nie da się zbudować domu bez projektu czy podróżować bez mapy, tak nie da się ocenić skuteczności edukacji, nie wiedząc, do czego ma ona prowadzić. Podróż tę rozpoczęto od przygotowania Profilu absolwenta i absolwentki szkoły podstawowej i przedszkola – drogowskazu wskazującego kierunek całościowej i spójnej zmiany systemu edukacji w Polsce. Kontynuacją tych prac jest Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej. Przedstawia on, na jakich wartościach, kompetencjach i wiedzy powinno się koncentrować kształcenie na tym etapie edukacji, aby jak najlepiej przygotować uczniów i uczennice do życia i wspierać ich rozwój. Dokument opracowano w oparciu o Profil absolwenta i absolwentki szkoły podstawowej i przedszkola oraz informacje zwrotne zebrane w procesie konsultacji prowadzonych od marca do czerwca 2025 roku. Dzięki temu Profil będzie dostosowany do pierwszego etapu edukacji oraz realiów i specyfiki polskiego systemu edukacji.
Dokument powstał na podstawie Profilu absolwenta i absolwentki dla przedszkoli i szkół podstawowych oraz opinii zebranych podczas konsultacji prowadzonych od marca do czerwca 2025 roku. Dzięki temu łączy wiedzę ekspertów z praktycznymi doświadczeniami środowiska edukacyjnego.

