11 września odbyło się kolejne posiedzenie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. Podczas spotkania Rada przyjęła stanowisko w sprawie kluczowych założeń zmian związanych z egzaminami oraz budową systemu monitoringu. Członkowie Rady rozmawiali również o projektach podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej.
"Rada bardzo pozytywnie ocenia starania IBE, zmierzające do wytworzenia skutecznych narzędzi analitycznych i diagnostycznych, w tym w ramach systemu EWD, które mogą wspomóc szkoły oraz nauczycieli w ich w pracy dydaktycznej oraz pozwolą na obiektywną ocenę postępów w doskonaleniu pracy polskich szkół, w sposób, który nie będzie stanowił nadmiernego obciążenia biurokratycznego" - to fragment stanowiska Rady.
Kierunki zmian w systemie egzaminowania
W stanowisku Rady ujęto następujące założenia:
- podnoszenie jakości arkuszy egzaminacyjnych,
- podnoszenie jakości merytorycznej i warunków pracy egzaminatorów,
- wdrażanie cyfryzacji egzaminów i automatyzacji ich oceniania,
- wdrażanie rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, które ograniczają ryzyko nieuczciwych praktyk podczas egzaminów, z uwzględnieniem w szczególności dynamicznego rozwoju narzędzi sztucznej inteligencji.
- poszukiwanie rozwiązań organizacyjnych służących ograniczaniu stresu uczniów związanego z udziałem w egzaminach i minimalizacji zakłóceń pracy szkoły.
- rozpoznanie możliwości wprowadzenia standaryzacji egzaminów w czasie.
Rada podkreśliła, że proces zmian powinien być prowadzony w sposób transparentny, a także uwzględniać przeprowadzenie pilotaży.
Za przyjęciem stanowiska głosowali wszyscy uczestniczący w posiedzeniu członkowie Rady, poza dwoma osobami, które wstrzymały się od głosu.
Projekty podstaw programowych
Elżbieta Strzemieczna, kierowniczka Zespołu Zmian w Systemie Edukacji, przedstawiła Radzie stan prac nad projektami podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej oraz pierwsze opinie nauczycieli po webinarach na temat proponowanych zmian.
Członkowie Rady omawiali robocze projekty podstaw (z wyjątkiem podstaw biologii, chemii, fizyki i geografii), które niebawem zostaną także opublikowane na stronie Instytutu. Docenione zostało uwzględnienie kompetencji cyfrowych we wszystkich podstawach, rozmawiano także o kompetencjach finansowych oraz koncepcji modułów tematycznych. Dyskusja dotyczyła nie tylko treści zawartych w podstawach programowych, ale też przygotowania nauczycieli do ich realizacji, zaangażowania dyrektorów i wydawców w proces przeprowadzenia zmian.
Na kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się w październiku, Rada wyda stanowisko w sprawie podstaw programowych.