Umiejętność przyjmowania perspektywy innych – co pokazują wyniki badania PISA 2022?
Zapraszamy do zapoznania się z nowym opracowaniem, które przedstawia wyniki międzynarodowego badania PISA 2022 dotyczące przyjmowania perspektywy.
Zapraszamy do zapoznania się z nowym opracowaniem, które przedstawia wyniki międzynarodowego badania PISA 2022 dotyczące przyjmowania perspektywy.
Zapraszamy do zapoznania się z analizą poświęconą praktykom czytelniczym polskich uczniów. Głównym celem opracowania jest przybliżenie znaczenia biografii czytelniczej uczniów w kształtowaniu ich umiejętności z zakresu rozumienia czytanego tekstu.
Jak polscy uczniowie radzą sobie w cyfrowym świecie? Czy szkoły skutecznie rozwijają ich kompetencje potrzebne do nauki, pracy i odpowiedzialnego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym? Jakiego wsparcia potrzebują w tym zakresie?
Badanie PIRLS to jedno z największych badań edukacyjnych dotyczących oceny umiejętności rozumienia czytanego tekstu uczniów w czwartym roku edukacji szkolnej. W najnowszej edycji badania – PIRLS 2026 – udział bierze ponad 60 krajów i regionów z całego świata. Polska uczestniczy w badaniu PIRLS prawie od 20 lat. Jak wygląda organizacja badania PIRLS? Zapraszamy do zapoznania się z procesem przygotowania i realizacji badania.
Zapraszamy do lektury niedawno opublikowanego numeru kwartalnika Edukacja (4/2023), który w całości poświęcony jest artykułom powstałym z wykorzystaniem danych z międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych takich jak PISA, TIMSS, ICCS, TALIS czy PIAAC.
Zachęcamy do zapoznania się z polską adaptacją opracowania przygotowanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), mającego na celu przybliżenie wyników badania ICILS 2023 w zakresie oceny wiarygodności informacji. Przedstawiono w nim także informacje dotyczące tego, jak uczyć młodych ludzi krytycznego spojrzenia na treści publikowane w internecie, m.in. sposoby i kryteria oceny wiarygodności informacji. Broszura skierowana jest do nauczycieli, rodziców oraz osób pracujących z młodzieżą.
Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego przedstawili wnioski z badań międzynarodowych podczas konferencji organizowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA. Wydarzenie odbyło się odbyło się w dniach 25–27 czerwca br. w Rzymie.
Tylko 21% dorosłych w wieku 25–65 lat w Polsce uczestniczyło w ciągu roku w jakiejkolwiek zorganizowanej formie edukacji - wynika z najnowszego raport Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. To jeden z najniższych wyników wśród 13 krajów wybranych do porównań.
W publikacji przedstawiono istotne dla praktyki szkolnej zagadnienia związane z krytycznym myśleniem. Opracowanie przygotowano z myślą o wsparciu pracy dydaktycznej nauczycieli w zakresie włączania elementów krytycznego myślenia do procesu nauczania. Głównym celem publikacji jest zebranie w przystępnej formie informacji o krytycznym myśleniu oraz prezentacja przykładowych zadań dotyczących tego zagadnienia.
W dniach 13 i 27 marca odbyły się spotkania grupy konsultacyjnej projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”. Uczestnicy spotkań mieli okazję podzielić się uwagami i sugestiami na temat przedstawianych koncepcji zaplanowanych na najbliższe miesiące analiz oraz zapoznać się z najnowszymi wynikami międzynarodowych badań edukacyjnych.
W szybko zmieniającym się świecie kompetencje dorosłych stają się kluczowym zasobem – zarówno dla indywidualnych szans zawodowych, jak i dla całej gospodarki. Przedstawiamy raport tematyczny pt. „Umiejętności na polskim rynku pracy”, który powstał na podstawie danych z Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC 2023 przeprowadzonego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. Raport jest poświęcony tematyce relacji między umiejętnościami a rynkiem pracy.
W 2024 roku opublikowane zostały wyniki drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych (SSES) prowadzonego przez OECD. Badanie realizowano w 2023 roku w 6 krajach i 10 regionach. Polska dołącza do trzeciej edycji badania.
Badanie SSES prowadzone jest przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i ma na celu ocenę poziomu kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci w wieku szkolnym, a także identyfikację czynników szczególnie istotnych z perspektywy rozwoju tych kompetencji.
W ramach rozpoczynającej się edycji TIMSS 2027 Polska po raz pierwszy dołączy do części badania prowadzonej wśród uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej. Udział ósmoklasistów w badaniu pozwoli uzyskać porównywalne dane o umiejętnościach uczniów z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych pod koniec szkoły podstawowej.
W dniach 19 i 20 marca 2025 roku w Turznie koło Torunia odbyła się konferencja „Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości”, zorganizowana przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Wzięli w niej udział dr hab., prof. IBE PIB Krzysztof Biedrzycki oraz Paweł Penszko z wystąpieniem pt. „Rozwijanie krytycznego myślenia uczniów”.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych opublikowało bazy danychz badań ICILS 2023 i TIMSS 2023. Dane z uczestniczących w tych badaniach krajach są dostępne w różnych formatach dla wszystkich zainteresowanych prowadzeniem samodzielnych analiz.
Od 3 marca do 25 kwietnia odbywa się badanie główne PISA 2025. Zespoły ankieterów PISA realizują sesje badawcze w wylosowanych szkołach ponadpodstawowych oraz kilku szkołach podstawowych w całej Polsce.
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczyna realizację pilotażu badania PIRLS, czyli Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study).
Witamy na stronie internetowej poświęconej międzynarodowym badaniom edukacyjnym. Strona ma na celu przybliżenie informacji na temat badań międzynarodowych, danych, którymi dzięki nim dysponujemy, a także wniosków płynących z badań. Chcielibyśmy, aby przyczyniła się do większego wykorzystania danych i wniosków z badań w szczególności w polityce i praktyce edukacyjnej.
10 grudnia opublikowano wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC, koordynowanego przez OECD. Badanie zrealizowano w latach 2022-23. Objęło ono 31 krajów, w tym Polskę. W badaniu mierzono trzy kompetencje podstawowe dorosłych (16-65 lat): rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie.
4 grudnia ogłoszono wyniki najnowszej edycji Międzynarodowego Badania Nauczania Matematyki i Przedmiotów Przyrodniczych TIMSS 2023. Badanie zostało zrealizowane w Polsce wśród uczniów w czwartym roku edukacji. W badaniu uczestniczyło 58 krajów.
12 listopada w Kopenhadze ogłoszono wyniki trzeciej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2023. Badanie zostało zrealizowane wśród uczniów w ósmym roku edukacji w 34 krajach. W ramach badania przeprowadzono pomiar umiejętności komputerowych i informacyjnych (CIL), a także w części krajów pomiar umiejętności myślenia komputacyjnego (CT).
17 października odbyło się spotkanie online z przedstawicielami grupy konsultacyjnej projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”. Podczas spotkania zaprezentowane zostały wyniki analiz dotyczących krytycznego myślenia, ze szczególnym uwzględnieniem oceny wiarygodności informacji. Uczestnicy mieli również okazję zapoznać się z wstępnymi propozycjami rekomendacji w tym obszarze.
23 maja odbyło się spotkanie z interesariuszami projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”.
23 maja w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych odbędzie się spotkanie z interesariuszami projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”. Jego celem jest powołanie grupy interesariuszy, z którymi konsultowane będą tematy i wyniki analiz prowadzonych w ramach projektu.
Zapraszamy do zapoznania się z analizą Prace domowe. Wyniki badań dotyczących prac domowych i ich efektywności edukacyjnej.