flaga RPTekst łatwy do czytania

Prezentacja Profilu dla szkół średnich. Trwają zapisy na webinar

Prezentacja Profilu dla szkół średnich. Trwają zapisy na webinar

Zapraszamy na ostatnie spotkanie online poświęcone Profilowi absolwenta i absolwentki dla szkół ponadpodstawowych. Webinar rozpocznie się 30 czerwca o godz. 16.30.
Konkurs MEN na studia podyplomowe dla przyszłych nauczycieli zawodów

Konkurs MEN na studia podyplomowe dla przyszłych nauczycieli zawodów

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na organizację studiów podyplomowych przygotowujących do pracy nauczyciela w kształceniu zawodowym. To szansa na zdobycie nowych kwalifikacji i praktycznego doświadczenia.
Przewodnik dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

Przewodnik dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

Wybór szkoły ponadpodstawowej to jeden z najważniejszych momentów w życiu młodej osoby. Dlatego eksperci IBE PIB przygotowali kompleksowy przewodnik z myślą o uczniach, ich rodzicach oraz nauczycielach.
Wyniki międzynarodowego badania TALIS poznamy w październiku

Wyniki międzynarodowego badania TALIS poznamy w październiku

Badanie TALIS dostarcza rzetelnych danych, które pomagają lepiej zrozumieć sytuację nauczycieli oraz potrzeby szkół. Zyskamy tym samym wiedzę, która pozwoli wspierać szkoły, nauczycieli i uczniów.

W czasie konferencji zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej zainaugurowano projekt pn. “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”.

Transmisję z konferencji obejrzało już łącznie ponad 12 000 osób. Dziękujemy za obecność i zainteresowanie tym ważnym tematem.

Dzięki wydarzeniu udało się rozpocząć interdyscyplinarną debatę o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży, a także sformułować pomysły na działania, jakie trzeba podjąć, by zaadresować problemy, z jakimi borykają się młodzi ludzie.

Projekty dotyczące zdrowia psychicznego są obecnie niezwykle ważne, mają one łączyć doświadczenia, abyśmy wspólnie działali na rzecz dobrostanu dzieci i młodzieży

powiedział, dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, otwierając konferencję.

Przemówienia na otwarcie konferencji wygłosili także: Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w MEN, Pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów, Mark Brzezinski, JE Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce oraz dr Rashed Mustafa Sarwar, Krajowy Koordynator Biura UNICEF ds. Reagowania Kryzysowego w Polsce.

Działania na rzecz wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży omawiali:

Izabela Ziętka, Podsekretarz stanu w MEN, dr hab. Marcin Wiącek, prof. UW, Rzecznik Praw Obywatelskich, Marta Golbik, Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży, Posłanka na Sejm RP, Jan Gawroński, społeczny zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka, Dominik Kuc, Fundacja Grow Space, dr n. med. Aleksandra Lewandowska, Konsultant Krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Diagnozę stanu edukacji w Polsce z uwzględnieniem dobrostanu dzieci i młodzieży przedstawił dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych. Dr Gajderowicz oparł się na wynikach badań PISA 2022 i PIRLS 2021, wskazując, że pewne aspekty polskiej edukacji wymagają pilnej interwencji na różnych poziomach. W odniesieniu do omawianych badań podkreślił, że elementy, jak np. poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole, ich poczucie przynależności czy poziom zadowolenia nauczycieli mają ogromny wpływ na dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży.

Zainaugurowany podczas konferencji projekt „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” przybliżyli Katarzyna Mykowska, liderka projektu oraz dr Tomasz Knopik, kierownik naukowy projektu.

Zaprezentowano także projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Założenia przedstawili dr Beata Papuda-Dolińska, koordynatorka projektu oraz dr Tomasz Rowiński, ekspert projektu.

Po części plenarnej rozpoczęły się prace w grupach warsztatowych. Wspomniane grupy składały się z przedstawicieli różnych środowisk, także przedstawicieli młodego pokolenia.

Niektóre z postulatów wypracowanych podczas prac warsztatowych:

  • Przywrócenie prestiżu zawodu psychologa szkolnego jako zawodu zaufania publicznego
  • Kampanie społeczne normalizujące wizyty u specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego
  • Przeciwdziałanie stygmatyzacji osób zmagających się z problemami ze zdrowiem psychicznym
  • Budowanie świadomości, kompetencji i odpowiedzialności za własne zdrowie psychiczne
  • Rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów
  • Tworzenie społeczności szkolnej przy zwrócenie uwagi na poczucie wspólnoty i przynależności w celu zadbania o dobre relacje w szkole
  • Wykorzystanie potencjału wsparcia rówieśniczego
  • Wsparcie dla nauczycieli specjalistów w kontekście zapewnienia im zaplecza metodologicznego i praktycznych wskazówek, jak postępować z uczniem w kryzysie 

Na zakończenie konferencji głos zabrali: Barbara Nowacka, Minister Edukacji, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Wojciech Konieczny, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, którzy zainaugurowali międzyresortową współpracę na rzecz poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Raport z prac warsztatowych z uwzględnieniem opinii internautów będzie dostępny w drugiej połowie marca 2024 r.

Zachęcamy do obejrzenia transmisji z konferencji, dostępnej na naszym kanale Youtube:

 

Projekt „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie