flaga RPTekst łatwy do czytania

Wokół edukacji moralnej w Polsce na tle doświadczeń i tendencji anglosaskich

  Pobierz plik PDF

Autor poświęcił tekst zagadnieniu miejsca edukacji moralnej w agendzie oświatowej w Polsce, w tym w literaturze naukowej. Opisuje dynamikę debaty wokół tej kwestii, znaczeń, jakie są jej nadawane, ciągłości versus nieciągłości w podejściu do niej. Wysuwa hipotezę mówiącą o tym, że zagadnienie wychowania moralnego/edukacji moralnej po 1990 r.
nie uzyskało wysokiego miejsca w agendzie oświatowej. Wynika to przynajmniej z dwóch czynników:
(1) braku historycznej ciągłości w obecności tego wymiaru wychowania/kształcenia w oświacie, a także w życiu publicznym w kształcie, jaki miało on miejsce w krajach zachodnich oraz (2) niestandardowego ukształtowania problematyki moralnej w oświacie (silne przenikanie z problematyką religijną i narodowo-niepodległościową).

Najnowsze artykuły

Przeciwdziałanie lękowi przed matematyką: Co mogą zrobić rodzice i nauczyciele?

  • Monika Szczygieł, Dominika Lipińska

Kształtowanie kontroli wolicjonalnej u dzieci i młodzieży: Stan wiedzy o czynnikach wychowawczych

  • Katarzyna Drożdżal, Stefan Dunin-Wąsowicz

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Narcissism on Venus and Mars: The Impact of Sex on Types of Narcissistic Behaviors

  • Seweryn Nogalski, Radosław Rogoza