flaga RPTekst łatwy do czytania

Upcoming high-stakes exams make students eager to choose effective learning strategies and classroom organization

DOI: 10.24131/3724.230401

Abstract

This paper reveals how students’ preferences for learning strategies covering different dimensions of the learning process, including mode of delivery, assessment, individual learning practices, and class organization, change over the time left until high-stakes exams are taken. We used data from the TICKS 2021 study covering high school students’ preferences. Results show that the anticipation of upcoming high-stakes exams impacts students’ preferences for learning strategies and classroom organization. As the exam date approaches, students increasingly prioritize effective learning methods, although not all the differences revealed in class organization attributes were found to be statistically significant. Secondary school students taking exams in the survey year indicated that they would devote an additional 3.9 hours per week to in-person learning over remote. Those with exams the following year would commit just 0.15 extra hours, while students with exams two years away would forgo 0.4 hours of free time to choose remote over in-person classes. Students closest to their exams were also willing to sacrifice twice as much free time to avoid group work and attend teacher-led classes compared to those with one more year left, and over three times more than those with two more years remaining. Notably, their preferences regarding external factors, such as the organization of classes, were more likely to shift than their preferences for their own learning practices.

Pobierz plik PDF

Pobierz aneks PDF

Nadchodzące egzaminy końcowe skłaniają studentów do wyboru skutecznych strategii nauki oraz organizacji pracy w klasie

Streszczenie

Artykuł przedstawia, jak preferencje uczniów dotyczące strategii uczenia się, obejmujące różne aspekty procesu edukacyjnego, takie jak sposób dostarczania treści, ocena, indywidualne praktyki uczenia się oraz organizacja zajęć, ulegają zmianie w miarę zbliżania się do egzaminów końcowych. Wykorzystano dane z badania TICKS 2021, które obejmowało preferencje uczniów szkół średnich. Wyniki pokazują, że perspektywa nadchodzących egzaminów wpływa na preferencje uczniów w zakresie strategii uczenia się oraz organizacji zajęć, choć nie dla wszystkich atrybutów organizacji klasowej ujawnione różnice są statystycznie istotne. W miarę zbliżania się terminu egzaminów uczniowie coraz bardziej skupiają się na efektywnych metodach nauki. Uczniowie, którzy przystępowali do egzaminów w roku badania, poświęciliby dodatkowe 3,9 godziny tygodniowo na naukę stacjonarną w porównaniu do zdalnej. Ci, którzy mieli egzaminy w kolejnym roku, poświęciliby jedynie 0,15 dodatkowej godziny, natomiast uczniowie, którym zostały dwa lata do egzaminów, zrezygnowaliby z 0,4 godziny wolnego czasu, wybierając naukę zdalną zamiast stacjonarnej. Uczniowie najbliżej egzaminów są również skłonni poświęcić dwa razy więcej wolnego czasu, aby unikać pracy grupowej i uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela, w porównaniu do tych, którzy mają przed sobą jeszcze jeden rok, oraz ponad trzy razy więcej niż ci, którzy mają dwa lata do egzaminów. Co istotne, większe prawdopodobieństwo zmiany mają preferencje uczniów dotyczące czynników zewnętrznych, takich jak organizacja zajęć, niż preferencje dotyczące ich własnych praktyk uczenia się.


Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata