"Dorośli są zróżnicowaną grupą uczących się – mają bardzo różne motywacje do uczenia się, odmienne warunki życia oraz potrzeby i cele" - wyjaśnia dr Wojciech Stęchły z projektu "Mikropoświadczenia" prowadzonego w IBE PIB.
Uczenie się dorosłych różni się od nauki dzieci – opiera się na doświadczeniu, wewnętrznej motywacji i chęci rozwiązywania realnych problemów. Dorośli chcą wiedzieć po co i do czego dana wiedza im się przyda. Potrzebują rozwiązań dopasowanych do swojego życia, pracy i ograniczonego czasu.
I tu z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja.
SI wspiera uczenie się dorosłych na wiele sposobów – od rekomendowania dopasowanych kursów, przez chatboty doradcze, po automatyczne tłumaczenia materiałów i indywidualnych asystentów uczących np. języków czy matematyki. Umożliwia naukę w tempie i formie dostosowanej do konkretnej osoby, niezależnie od jej wcześniejszych doświadczeń edukacyjnych.
Dorośli są zróżnicowaną grupą uczących się – mają bardzo różne motywacje do uczenia się, odmienne warunki życia oraz potrzeby i cele. Nie ma jednej skutecznej metody czy grupy metod ich nauczania, należy je dobierać indywidualnie – podkreśla dr Wojciech Stęchły, główny ekspert ds. projektowania rozwiązań cyfrowych dla rozwoju umiejętności w projekcie “Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”.
Technologie oparte na SI odciążają też instytucje edukacyjne i pracodawców – automatyzują zadania administracyjne, ułatwiają ocenę postępów, porządkują procesy. Dzięki temu uczenie się może być bardziej dostępne i lepiej zorganizowane.
Przegląd badań i inicjatyw dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w uczeniu się pokazuje, że znajduje ona zastosowanie w różnych obszarach dydaktyki: może pomagać w ocenianiu własnych postępów, planowaniu pracy, wyszukiwaniu materiałów. SI może również ułatwiać pracę nauczycieli i doradców czy instytucji edukacyjnych, np. w niektórych obszarach administracji czy w doskonaleniu procesów – wyjaśnia dr Wojciech Stęchły.
Jednocześnie SI pośrednio wpływa na to, czego powinniśmy się uczyć. Skoro niektóre zadania – jak pisanie kodu, tworzenie grafik czy złożone obliczenia – może wykonać technologia, rośnie znaczenie kompetencji przyszłości: myślenia krytycznego, rozwiązywania problemów, współpracy czy oceny rezultatów.
Sztuczna inteligencja nie wyręcza dorosłych w nauce – ale może sprawić, że będzie ona bardziej sensowna, dopasowana i skuteczna.
👉 Przeczytaj cały artykuł i dowiedz się więcej o potencjale SI w edukacji dorosłych.