flaga RPTekst łatwy do czytania

Dzieci ze specjalnymi potrzebami zasługują na niezależne badanie

Dzieci ze specjalnymi potrzebami zasługują na niezależne badanie. Karygodnym błędem metodologicznym byłoby badać dzieci niedowidzące za pomocą rozsypanej układanki klocków lub też u dzieci niesłyszących sprawdzać ich rozumienie ze słuchu – piszą po artykule „Rz” prof. dr hab. Anna I. Brzezińska, Lider Zespołu Wczesnej Edukacji IBE i dr Piotr Rycielski, Lider Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia IBE


Szanowni Państwo,

Badanie 6- i 7-latków na starcie szkolnym jest tzw. badaniem masowym, przeprowadzanym na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 6 i 7-latków, opartej na operacie PESEL, pozyskanym z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Operat PESEL nie zawiera danych o ograniczeniach zdrowotnych rejestrowanych osób, jest jedynie bazą adresową. Stosowane w naszym badaniu narzędzia są dostosowane do masowego użycia w populacji 6- i 7-atków.
Narzędzia te nie były sprawdzane i normalizowane dla populacji dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi czy ograniczeniami zdrowotnymi. Karygodnym błędem metodologicznym byłoby badać dzieci niedowidzące za pomocą rozsypanej układanki klocków lub też u dzieci niesłyszących sprawdzać ich rozumienie ze słuchu. Dzieci ze specjalnymi potrzebami, wynikającym z ich problemów zdrowotnych, zasługują na niezależne badanie, uwzględniające specyfikę tych specjalnych potrzeb. Podjęliśmy zatem decyzję o wyłączeniu szesnaściorga dzieci z wylosowanej próby (3100 dzieci). Decyzja ta zdecydowanie zwiększa rzetelność i trafność realizowanego badania.
Rozumiemy głosy rodziców i polityków akcentujące potrzebę badania również dzieci niepełnosprawnych i uważamy, iż badania takie należałoby podjąć jak najszybciej, aby określić przede wszystkim potrzeby, ale i zasoby tych dzieci oraz potrzeby i zasoby ich rodzin. Przed rozpoczęciem badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym zrealizowaliśmy (w innym zespole naukowym) w latach 2006-2008 oraz 2008-2010 badania dotyczące sytuacji i potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach tego projektu przebadaliśmy 16 000 dzieci z różnymi rodzajami ograniczeń sprawności, w tym o niepełnosprawności na poziomie umiarkowanym i znacznym (na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie). Między innymi na podstawie danych z tych badań podjęliśmy decyzję dotyczącą wyłączenia dzieci z problemami zdrowotnymi z badań 6- i 7-latków.
Wiemy, że grupa ta wymaga szczególnego wsparcia, często bardzo różnorodnego i zastosowanie narzędzi badawczych normalizowanych na ogólnopolskiej próbie dzieci byłoby dla nich niesprawiedliwe i krzywdzące.
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska
Dr Piotr Rycielski

Kalendarz wydarzeń

maja   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

NASZE BADANIA