flaga RPTekst łatwy do czytania

Badania i Projekty prowadzone przez IBE

Zintegrowany System Kwalifikacji
Rozwój Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Szkoła dostępna dla wszystkich
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji
Badanie ICCS
Międzynarodowe badanie edukacyjne PIRLS
PIAAC
Badanie TALIS
Rozwój kształcenia zawodowego na 5. poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (5. poziom PRK)
Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych
Nauczyciele Zawodu
Wsparcie Ministerstwa Edukacji w dalszym rozwoju kwalifikacji na poziomie 5 NQF i wzmacnianiu systemu edukacji w Azerbejdżanie
Refernet
Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej
BIObec
Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?
E-dostęp do danych
EUROPEAID
Badanie TIMSS
Badanie PISA
Monitorowanie losów absolwentów
Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie
Czytanie u dorosłych
Wykorzystanie laptopów i TIK
Współczesne problemy wychowania
Wsparcie polityki i praktyki edukacyjnej na rzecz integracji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji (Doświadczenie migracji)
Kariera bez barier
Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych
Analiza dowodów i deklaracji – praktyczne wskazówki
BŁĄD W DYDAKTYCE Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne
Budowanie kultury organizacyjnej szkoły z uwzględnieniem idei autodeterminacji, czyli o motywacji w praktyce dyrektorskiej.
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla nauczycieli
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla rodziców.
Funkcjonowanie poznawcze oraz społeczne osób o zróżnicowanych potrzebach w kontekście tranzycji na rynek pracy. Znaczenie różnic indywidualnych oraz specyfika osób o specjalnych potrzebach wchodzących na rynek pracy
Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023
Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli
Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny
Jak odkrywać i rozwijać talenty, pasje i specyficzne umiejętności uczniów w perspektywie tranzycji na rynek pracy
Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy
Jak pomóc uczniowi będącemu w kryzysie psychicznym? Współpraca międzysektorowa w sektorze oświaty w kontekście zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Jak prowadzić warsztaty? Garść porad i dobrych praktyk
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas I-III
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas IV–VIII
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Jak stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) i program realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny z przykładami dobrych praktyk dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
Jak uczyć się na studiach? Poradnik dla studentek i studentów
Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie
Jak wspierać dziecko i nastolatka w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla rodziców uczniów
Jak wspierać nauczycieli w organizacji i monitorowaniu samodzielnego uczenia się uczniów? Vademecum dla dyrektorów
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli klas I-III
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli klas IV-VIII
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela. Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Kompetencje (w) przyszłości. Praktyczny przewodnik
Kompetencje cyfrowe uczniów w Polsce – co wiemy z badań międzynarodowych?
Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury.
Kwalifikacje a potrzeby uczących się dorosłych
Lęk przed matematyką – charakterystyka, uwarunkowania, interwencje
Małe miasta wobec wyzwań idei uczenia się przez całe życia
Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych
Metoda Bilansu Kompetencji w międzykulturowym poradnictwie zawodowym. Potencjał i bariery
Metody i narzędzia w bilansie kompetencji. Podejście praktyczne
Miasto, w którym się uczę. Nieformalne przestrzenie, relacje społeczne, symbole i sentymenty w doświadczaniu miasta jako tło dla uczenia się dorosłych. Czego możemy dowiedzieć się z badania jakościowego uczestników działań wspierających uczenie się przez
Młodzi w świecie technologii cyfrowych. Diagnoza zagrożeń i przewodnik po dobrych praktykach dla nauczycieli i wychowawców dzieci i młodszych nastolatków
Młodzież w świecie pieniędzy. Wyniki badania umiejętności finansowych PISA 2022
Model dla podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości
Model wspierający w doradztwie. Raport z badania doradców zawodowych w kontekście wdrażania ZSK
Możliwości rozwoju zawodowego osób o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w warunkach transformacji cyfrowej gospodarki
Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje nauczyciela)
Nauczyciele i nauczycielki o podstawach programowych. Raport z konsultacji. Przedszkola i szkoły podstawowe
Nauczyciele wobec projektowania uniwersalnego w edukacji
Nauczycielki i nauczyciele o pracy w zawodzie. Wyniki Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się TALIS 2024
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Tom 1. Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 2. Tom 1. Opieka i wychowanie. Wczesne dzieciństwo
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 3. Tom 1. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania. Wczesna edukacja dziecka
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 4. Tom 2. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wiek przedszkolny
Nowe programy kształcenia dla nauczycielek i nauczycieli zawodu. Studia podyplomowe jako odpowiedź na potrzeby systemu edukacji zawodowej.
Ocena pierwszych efektów zmiany w zadawaniu i ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych. Raport z badań ewaluacyjnych
Opiekuję się – pracuję. Narzędziownik. Zbiór scenariuszy i praktycznych wskazówek do realizacji programu skierowanego do osób opiekujących się osobami niesamodzielnymi
Opiekuję się – pracuję. Raport z interwencji badawczej skierowanej do opiekunów osób bliskich niesamodzielnych
Opisywanie kwalifikacji wolnorynkowych, sektorowych i nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych
Osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze czwartoklasistów. TIMSS 2023: trendy, wyzwania, perspektywy
Pilotażowa prognoza zapotrzebowania na nauczycieli zawodu na rok 2025
Portret nauczycieli zawodu (edycja 2024).
Prace domowe. Wyniki badań dotyczących prac domowych i ich efektywności edukacyjnej
Praktyczne wskazówki dotyczące technik i narzędzi wykorzystywanych w procesie Metody Bilansu Kompetencji oraz rekomendacje dotyczące rozwoju kompetencji miękkich doradcy edukacyjno-zawodowego
Praktyka dydaktyczna w szkołach kształcących w zawodach – propozycja programu praktyk dla studentek i studentów kierunków zawodowych.
Praktyki czytelnicze polskich uczniów
Prawda czy fałsz? Wspieranie uczniów w krytycznej ocenie informacji publikowanych w internecie
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy
Prognoza zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje. Perspektywa BCU
Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania
Przewodnik po polskim systemie edukacji dla uczniów i rodziców/opiekunów z doświadczeniem migracyjnym
Przyjmowanie perspektywy – polscy piętnastolatkowie w badaniu PISA
Raport z ogólnopolskich badań potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. Przedszkola – szkoły – placówki doskonalenia
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Energetyki (SRK EN)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami (SRK GO)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji (SRK GWŚRiR)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Budownictwie (SRK BD)
Rejestry kwalifikacji w krajach unijnych
Rekomendacje dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli zawodu.
Scenariusz 1 Praca i ja – wybory i zmiany
Scenariusz 2. Ja dziś i jutro – zasoby i predyspozycje
Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce. Odmienne spojrzenia na uczenie się w narracjach dorosłych o edukacji – raport z badania
Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity
Sectoral Qualifications Framework for Food Processing
Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications
Sectoral Qualifications Framework for Public Health
Sectoral Qualifications Framework for Real Estate
Sectoral Qualifications Framework for Sport
Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry
Sectoral Qualifications Framework for Tourism
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności
Storytelling w doradztwie zawodowym. Praca z uczniami i uczennicami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi
Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?
The Polish Qualifications Framework User's Guide
Trudności w pełnieniu roli ucznia – uwarunkowania, przejawy, kierunki oddziaływań w kontekście kompetencji potrzebnych na rynku pracy
Uczenie się dorosłych w Polsce. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023
Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli
Umiejętności na polskim rynku pracy. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023.
Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”
Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym i z rodzin zróżnicowanych kulturowo w tranzycji na rynek pracy w rozwijaniu kompetencji transferowalnych
Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Żeby poradzić sobie – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy
Zintegrowany System Kwalifikacji – rozwiązania dla szkolnictwa wyższego
Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów

Pracownia Testów

Pracownia testów IBE oferuje szeroką gamę szkoleń rozwijających kompetencje specjalistów zajmujących się edukacją.

Pierwszą grupę stanowią szkolenia przygotowujące specjalistów - psychologów, pedagogów, logopedów, do posługiwania się narzędziami diagnostycznymi opracowanymi przez Instytut Badań Edukacyjnych. Są to specjalistyczne testy przeznaczone do diagnozy psychologicznych podstaw czytania i pisania oraz ich zaburzeń, rozwoju językowego oraz wybranych funkcji poznawczych u dzieci (szczegółowy opis testów znajduje się w zakładce Narzędzia). Szkolenia przygotowują przyszłych użytkowników testów do wszystkich etapów procesu diagnostycznego od przeprowadzenia badania, obliczenia wyników po ich interpretację, uwzględniającą cel i kontekst diagnozy. Omówione zostanie zastosowanie wymienionych narzędzi w ocenie gotowości szkolnej, w kontekście przyspieszenia i odroczenia obowiązku szkolnego, diagnozie zaburzeń rozwoju językowego, w tym SLI i ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, szczególnie dysleksji rozwojowej.

Druga grupa szkoleń jest kierowana do nauczycieli oraz dyrektorów szkół i obejmuje doskonalenie umiejętności pedagogicznych i psychologicznych niezbędnych w pracy edukacyjnej. Celem oferowanych szkoleń jest doskonalenie kompetencji wychowawczych, umiejętności pracy z grupą, umiejętności wspierania procesu uczenia się i motywacji czy tworzenia klimatu szkoły. Szkolenia przeznaczone dla nauczycieli obejmują również opracowane przez IBE narzędzia przesiewowe do diagnozy ryzyka zaburzeń językowych oraz zaburzenia uczenia się w obszarze czytania i pisania.  W tej kategorii znalazły się również szkolenia poszerzające wiedzę nauczycieli na temat procesów wspierających naukę oraz zaburzeń uczenia się.

 

przejdź do strony Pracowni Testów