flaga RPTekst łatwy do czytania

Badania i Projekty prowadzone przez IBE

Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji
Refernet
Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej
PIAAC
Wsparcie polityki i praktyki edukacyjnej na rzecz integracji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji (Doświadczenie migracji)
Rozwój kształcenia zawodowego na 5. poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (5. poziom PRK)
Badanie PISA
Monitorowanie losów absolwentów
Badanie ICCS
EUROPEAID
BIObec
Zintegrowany System Kwalifikacji
Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych
Kariera bez barier
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji
Nauczyciele Zawodu
Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych
Szkoła dostępna dla wszystkich
Rozwój Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Wsparcie Ministerstwa Edukacji w dalszym rozwoju kwalifikacji na poziomie 5 NQF i wzmacnianiu systemu edukacji w Azerbejdżanie
Badanie TIMSS
Badanie TALIS
Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie
Wykorzystanie laptopów i TIK
Międzynarodowe badanie edukacyjne PIRLS
Czytanie u dorosłych
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?
E-dostęp do danych
Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Współczesne problemy wychowania
Analiza dowodów i deklaracji – praktyczne wskazówki
BŁĄD W DYDAKTYCE Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla nauczycieli
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla rodziców.
Funkcjonowanie poznawcze oraz społeczne osób o zróżnicowanych potrzebach w kontekście tranzycji na rynek pracy. Znaczenie różnic indywidualnych oraz specyfika osób o specjalnych potrzebach wchodzących na rynek pracy
Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023
Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli
Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny
Jak odkrywać i rozwijać talenty, pasje i specyficzne umiejętności uczniów w perspektywie tranzycji na rynek pracy
Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy
Jak prowadzić warsztaty? Garść porad i dobrych praktyk
Jak stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) i program realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny z przykładami dobrych praktyk dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela. Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Kompetencje (w) przyszłości. Praktyczny przewodnik
Kompetencje cyfrowe uczniów w Polsce – co wiemy z badań międzynarodowych?
Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury.
Kwalifikacje a potrzeby uczących się dorosłych
Lęk przed matematyką – charakterystyka, uwarunkowania, interwencje
Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych
Metoda Bilansu Kompetencji w międzykulturowym poradnictwie zawodowym. Potencjał i bariery
Metody i narzędzia w bilansie kompetencji. Podejście praktyczne
Młodzi w świecie technologii cyfrowych. Diagnoza zagrożeń i przewodnik po dobrych praktykach dla nauczycieli i wychowawców dzieci i młodszych nastolatków
Młodzież w świecie pieniędzy. Wyniki badania umiejętności finansowych PISA 2022
Model dla podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości
Możliwości rozwoju zawodowego osób o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w warunkach transformacji cyfrowej gospodarki
Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje nauczyciela)
Nauczyciele wobec projektowania uniwersalnego w edukacji
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Tom 1. Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 2. Tom 1. Opieka i wychowanie. Wczesne dzieciństwo
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 3. Tom 1. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania. Wczesna edukacja dziecka
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 4. Tom 2. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wiek przedszkolny
Nowe programy kształcenia dla nauczycielek i nauczycieli zawodu. Studia podyplomowe jako odpowiedź na potrzeby systemu edukacji zawodowej.
Osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze czwartoklasistów. TIMSS 2023: trendy, wyzwania, perspektywy
Pilotażowa prognoza zapotrzebowania na nauczycieli zawodu na rok 2025
Portret nauczycieli zawodu (edycja 2024).
Prace domowe. Wyniki badań dotyczących prac domowych i ich efektywności edukacyjnej
Praktyczne wskazówki dotyczące technik i narzędzi wykorzystywanych w procesie Metody Bilansu Kompetencji oraz rekomendacje dotyczące rozwoju kompetencji miękkich doradcy edukacyjno-zawodowego
Praktyka dydaktyczna w szkołach kształcących w zawodach – propozycja programu praktyk dla studentek i studentów kierunków zawodowych.
Praktyki czytelnicze polskich uczniów
Prawda czy fałsz? Wspieranie uczniów w krytycznej ocenie informacji publikowanych w internecie
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy
Prognoza zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje. Perspektywa BCU
Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania
Przewodnik po polskim systemie edukacji dla uczniów i rodziców/opiekunów z doświadczeniem migracyjnym
Przyjmowanie perspektywy – polscy piętnastolatkowie w badaniu PISA
Raport z ogólnopolskich badań potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. Przedszkola – szkoły – placówki doskonalenia
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Energetyki (SRK EN)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami (SRK GO)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji (SRK GWŚRiR)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Budownictwie (SRK BD)
Rejestry kwalifikacji w krajach unijnych
Rekomendacje dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli zawodu.
Scenariusz 1 Praca i ja – wybory i zmiany
Scenariusz 2. Ja dziś i jutro – zasoby i predyspozycje
Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce. Odmienne spojrzenia na uczenie się w narracjach dorosłych o edukacji – raport z badania
Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity
Sectoral Qualifications Framework for Food Processing
Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications
Sectoral Qualifications Framework for Public Health
Sectoral Qualifications Framework for Real Estate
Sectoral Qualifications Framework for Sport
Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry
Sectoral Qualifications Framework for Tourism
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności
Storytelling w doradztwie zawodowym. Praca z uczniami i uczennicami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi
Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?
The Polish Qualifications Framework User's Guide
Trudności w pełnieniu roli ucznia – uwarunkowania, przejawy, kierunki oddziaływań w kontekście kompetencji potrzebnych na rynku pracy
Uczenie się dorosłych w Polsce. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023
Umiejętności na polskim rynku pracy. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023.
Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”
Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym i z rodzin zróżnicowanych kulturowo w tranzycji na rynek pracy w rozwijaniu kompetencji transferowalnych
Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Żeby poradzić sobie – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

Ogólnopolski Konkurs “Dobry Obywatel”

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza uczniów klas I-VIII wszystkich szkół podstawowych do udziału w konkursie poświęconym edukacji obywatelskiej. Dla zwycięzców przewidziano cenne nagrody!

 

Zadaniem konkursowym, które chcemy w tym roku zaproponować dzieciom i młodzieży, jest wykonanie autorskiej gry (lub quizu). Praca powinna mieć charakter edukacyjny w zakresie edukacji obywatelskiej. Można ją wykonać w jednej z dwóch technik do wyboru: tradycyjna praca plastyczna lub z wykorzystaniem narzędzi technologicznych (np. gra wideo). Przewidziano dwie kategorie wiekowe: klasy I-III i IV-VIII. Na laureatów każdej z kategorii czekają nagrody rzeczowe o wartości: do 1000 zł (I miejsce), do 700 zł (II miejsce), do 500 zł (III miejsce) i po dwa wyróżnienia do 350 zł.

Edukacja obywatelska powinna zaczynać się jak najwcześniej i przy różnych okazjach i nawiązywać do szeroko rozumianego patriotyzmu, także tego codziennego. Dzięki temu młodzi ludzie częściej włączają się w rozmaite aktywności na rzecz społeczności, stając się w swoim najbliższym otoczeniu ambasadorami działań i zachowań obywatelskich. W ten sposób kształtujemy świadome, zaangażowane i odpowiedzialne społeczeństwo, w którym jednostki znają i rozumieją swoje prawa i obowiązki.

Dlatego też głównym celem naszego konkursu jest zachęcenie nauczycieli, rodziców, opiekunów, dzieci i młodzież do rozmów o Polsce, patriotyzmie oraz o polskich tradycjach i zwyczajach. Poprzez zabawę będziemy przygotowywać młodych ludzi do aktywnego, konstruktywnego udziału w życiu społecznym i obywatelskim.

Udział w konkursie jest bezpłatny. Prace konkursowe przyjmowane są indywidualnie, a każdy uczestnik może zgłosić się do konkursu tylko raz. Zgłoszenie, w imieniu uczestnika, musi przesłać nauczyciel lub dyrektor szkoły. Prace będą oceniane jednoetapowo, w oparciu o następujące kryteria: spełnienie wymogów formalnych (warunek konieczny); potencjał edukacyjny pracy konkursowej; oryginalność / kreatywność pomysłu; zgodność z tematem; walory estetyczne.

Chcielibyście stworzyć w ramach konkursu grę wideo, a nie wiecie jak? Mamy dla Was bezpłatny wideo kurs z podstaw tworzenia gier wideo, stworzony przez Patrona naszego konkursu - Fundację IndieGames.

 

Harmonogram konkursu:

  • 12 października 2022 r. – ogłoszenie konkursu;
  • 12 października – 13 listopada 2022 r. – czas na nadsyłanie prac konkursowych;
  • 21 listopada – 2 grudnia 2022 r. – ocena zgłoszonych prac;
  • 5 grudnia 2022 r. – ogłoszenie wyników i rozesłanie do Laureatów zaproszeń na Galę Wręczenia Nagród;
  • 13 grudnia 2022 r. – uroczyste wręczenie nagród w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Konkurs został objęty Patronatem Honorowym Ministra Edukacji i Nauki, GovTech Polska, Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych oraz Fundacji Indie Games Polska.

Formularz zgłoszenia

 

więcej informacji:

w sprawach konkursu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
dla mediów: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Do pobrania:

  1. Zgoda na przetwarzanie danych (plik PDF)
  2. Regulamin konkursu "Dobry obywatel" (plik PDF)