flaga RPTekst łatwy do czytania

Badania i Projekty prowadzone przez IBE

Refernet
Zintegrowany System Kwalifikacji
Badanie ICCS
Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji
EUROPEAID
Kariera bez barier
Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji
PIAAC
Badanie TALIS
BIObec
Nauczyciele Zawodu
Szkoła dostępna dla wszystkich
Monitorowanie losów absolwentów
Wsparcie polityki i praktyki edukacyjnej na rzecz integracji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji (Doświadczenie migracji)
Wykorzystanie laptopów i TIK
Wsparcie Ministerstwa Edukacji w dalszym rozwoju kwalifikacji na poziomie 5 NQF i wzmacnianiu systemu edukacji w Azerbejdżanie
Badanie PISA
Badanie TIMSS
Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej
Współczesne problemy wychowania
Rozwój kształcenia zawodowego na 5. poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (5. poziom PRK)
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?
Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych
Międzynarodowe badanie edukacyjne PIRLS
Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych
Rozwój Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Czytanie u dorosłych
E-dostęp do danych
Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Analiza dowodów i deklaracji – praktyczne wskazówki
BŁĄD W DYDAKTYCE Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla nauczycieli
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla rodziców.
Funkcjonowanie poznawcze oraz społeczne osób o zróżnicowanych potrzebach w kontekście tranzycji na rynek pracy. Znaczenie różnic indywidualnych oraz specyfika osób o specjalnych potrzebach wchodzących na rynek pracy
Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023
Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli
Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny
Jak odkrywać i rozwijać talenty, pasje i specyficzne umiejętności uczniów w perspektywie tranzycji na rynek pracy
Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy
Jak prowadzić warsztaty? Garść porad i dobrych praktyk
Jak stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) i program realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny z przykładami dobrych praktyk dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela. Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Kompetencje (w) przyszłości. Praktyczny przewodnik
Kompetencje cyfrowe uczniów w Polsce – co wiemy z badań międzynarodowych?
Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury.
Kwalifikacje a potrzeby uczących się dorosłych
Lęk przed matematyką – charakterystyka, uwarunkowania, interwencje
Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych
Metoda Bilansu Kompetencji w międzykulturowym poradnictwie zawodowym. Potencjał i bariery
Metody i narzędzia w bilansie kompetencji. Podejście praktyczne
Młodzi w świecie technologii cyfrowych. Diagnoza zagrożeń i przewodnik po dobrych praktykach dla nauczycieli i wychowawców dzieci i młodszych nastolatków
Młodzież w świecie pieniędzy. Wyniki badania umiejętności finansowych PISA 2022
Model dla podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości
Możliwości rozwoju zawodowego osób o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w warunkach transformacji cyfrowej gospodarki
Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje nauczyciela)
Nauczyciele wobec projektowania uniwersalnego w edukacji
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Tom 1. Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 2. Tom 1. Opieka i wychowanie. Wczesne dzieciństwo
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 3. Tom 1. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania. Wczesna edukacja dziecka
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 4. Tom 2. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wiek przedszkolny
Nowe programy kształcenia dla nauczycielek i nauczycieli zawodu. Studia podyplomowe jako odpowiedź na potrzeby systemu edukacji zawodowej.
Osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze czwartoklasistów. TIMSS 2023: trendy, wyzwania, perspektywy
Pilotażowa prognoza zapotrzebowania na nauczycieli zawodu na rok 2025
Portret nauczycieli zawodu (edycja 2024).
Prace domowe. Wyniki badań dotyczących prac domowych i ich efektywności edukacyjnej
Praktyczne wskazówki dotyczące technik i narzędzi wykorzystywanych w procesie Metody Bilansu Kompetencji oraz rekomendacje dotyczące rozwoju kompetencji miękkich doradcy edukacyjno-zawodowego
Praktyka dydaktyczna w szkołach kształcących w zawodach – propozycja programu praktyk dla studentek i studentów kierunków zawodowych.
Praktyki czytelnicze polskich uczniów
Prawda czy fałsz? Wspieranie uczniów w krytycznej ocenie informacji publikowanych w internecie
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy
Prognoza zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje. Perspektywa BCU
Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania
Przewodnik po polskim systemie edukacji dla uczniów i rodziców/opiekunów z doświadczeniem migracyjnym
Przyjmowanie perspektywy – polscy piętnastolatkowie w badaniu PISA
Raport z ogólnopolskich badań potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. Przedszkola – szkoły – placówki doskonalenia
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Energetyki (SRK EN)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami (SRK GO)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji (SRK GWŚRiR)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Budownictwie (SRK BD)
Rejestry kwalifikacji w krajach unijnych
Rekomendacje dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli zawodu.
Scenariusz 1 Praca i ja – wybory i zmiany
Scenariusz 2. Ja dziś i jutro – zasoby i predyspozycje
Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce. Odmienne spojrzenia na uczenie się w narracjach dorosłych o edukacji – raport z badania
Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity
Sectoral Qualifications Framework for Food Processing
Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications
Sectoral Qualifications Framework for Public Health
Sectoral Qualifications Framework for Real Estate
Sectoral Qualifications Framework for Sport
Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry
Sectoral Qualifications Framework for Tourism
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności
Storytelling w doradztwie zawodowym. Praca z uczniami i uczennicami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi
Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?
The Polish Qualifications Framework User's Guide
Trudności w pełnieniu roli ucznia – uwarunkowania, przejawy, kierunki oddziaływań w kontekście kompetencji potrzebnych na rynku pracy
Uczenie się dorosłych w Polsce. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023
Umiejętności na polskim rynku pracy. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023.
Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”
Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym i z rodzin zróżnicowanych kulturowo w tranzycji na rynek pracy w rozwijaniu kompetencji transferowalnych
Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Żeby poradzić sobie – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

Biblioteka

Biblioteka IBE istnieje od roku 1950, posiada ok. 80 tys. woluminów książek i ponad 11 tys. roczników czasopism, w tym bogata reprezentację wydawnictw polskich do roku 1939, a także literatury w języku angielskim, francuskim, niemieckim i rosyjskim.

Zakres zbiorów obejmuje teorię i praktykę, edukacyjną oraz nauki współdziałające z edukacją (filozofia, psychologia, socjologia, nauki biologiczne). Oddzielny bogaty zbiór stanowią polskie i obce elementarze i podręczniki do nauczania poszczególnych przedmiotów. Przewodnikami po zbiorach są katalogi kartkowe: alfabetyczny i systematyczny oraz elektroniczne bazy: książek, obejmująca wpływy z ostatnich 15 lat, czasopism, oraz prac doktorskich, obronionych w IBE w latach 1966-2009. 

Od roku 2009, dla badań IBE prowadzonych pod patronatem UE, gromadzona jest na bieżąco literatura anglojęzyczna, dla której tworzona jest nowa baza w programie Prolib. Wykwalifikowany personel biblioteczny udziela informacji bibliograficznych o polskim i obcym piśmiennictwie edukacyjnym na podstawie elektronicznych baz danych, krajowych i zagranicznych.

Biblioteka Instytutu Badań Edukacyjnym posiada elektroniczny katalog powiązany z systemem Prolib. Obecnie wszystkie zamieszczone w nim książki są w języku angielskim,  z tego powodu, podczas wyszukiwania proszę posługiwać się angielskimi hasłami przedmiotowymi.

WAŻNE: Obecnie trwają prace nad nowym katalogiem bibliotecznym

(dostep do wszystkich poniższych katalogów bibliotecznych obecnie jest zablokowany - przepraszamy za niedogodności)

Przejdź do Katalogu Biblioteki

Instytut Badań Edukacyjnych posiada dostęp do publikacji udostępnianych w ramach Wirtualnej Biblioteki Nauki.

Dostęp do licencji krajowych umożliwia korzystanie z pełnych kolekcji czasopism kilkunastu najważniejszych światowych wydawnictw naukowych, w tym m.in. Elsevier, Springer i Wiley.

Na zasadzie licencji krajowych dostępne są:

  • wyszukiwarki e-czasopism i e-książek
  • platforma Ebsco agregująca czasopisma różnych wydawców
  • bazy bibliograficzne Web of Science i Scopus wraz z dodatkowymi narzędziami do analizy danych InCites i SciVal.

Z zasobów Wirtualnej Biblioteki Nauki w ramach licencji krajowych mogą korzystać wyłącznie pracownicy IBE z komputerów służbowych / kont IBE.

Przejdź do Wirtualnej Biblioteki Nauki

Instytut Badań Edukacyjnych posiada również zbiory dokumentów, które powstały w związku z realizowanymi przez IBE projektami.

Biblioteka Badań IBE to zarchiwizowane zbiory danych, opisy badań oraz inne dokumenty związane z badaniami prowadzonymi w ramach projektu Entuzjaści Edukacji

Przejdź do Biblioteki projektu Entuzjaści Edukacji

Przejdź do Archiwum Biblioteki Badań IBE

Biblioteka KRK to zbiór archiwalnych publikacji polskich i zagranicznych związanych z tematyką realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych projektu "Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie"

Przejdź do Biblioteki KRK